Wathelet pleit voor nultolerantie senioren in het verkeer

BRUSSEL – Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) bekijkt of senioren in de toekomst uit het Belgische verkeer kunnen worden geweerd. Statistisch onderzoek door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft immers uitgewezen dat 65+’ers veel sneller en makkelijker betrokken raken in ongevallen dan jongere automobilisten.

– door Jan-Pieter De Leugheneire –

Zondagsrijders herken je aan hun pet en aan hun rijstijl. (Foto: Flickr)
Zondagsrijders herken je aan hun pet en aan hun rijstijl. (Foto: Flickr)

Een verbod op het kunst- en vliegwerk van onze oudste medeburgers zou volgens Wathelet jaarlijks honderden levens kunnen redden. “Zowat alle senioren zijn een gevaar op de weg. Het zou van gezond verstand getuigen om hen preventief hun rijbewijs af te nemen zodra ze met pensioen gaan. Akkoord, dat is jammer voor die paar grijsaards die wel nog bij de pinken achter het stuur zitten, maar de winst op het gebied van verkeersveiligheid die we op die manier boeken, weegt ruimschoots op tegen dergelijke individuele gevallen.”

Het rapport dat Wathelet bestelde bij het BIVV onderscheidt twee categorieën 65+’ers die beide een even groot gevaar zijn op de weg. “De eerste en grootste categorie (85 procent van de rijdende senioren, nvdr.) is fysiek noch mentaal in staat om deel te nemen aan het hedendaagse verkeer, dat veel complexer is geworden dan in de periode waarin zij hun rijbewijs hebben behaald”, aldus de staatssecretaris. “For the record: in die periode kon je je rijbewijs gewoon in het gemeentehuis gaan afhalen en hoefde je niet eens een proef af te leggen. De tweede categorie, de zogenaamde zondagsrijder (15 procent, nvdr.), haalt zo zelden de wagen van stal dat hij de nodige oefening ontbeert om op een volwaardige manier de baan op te gaan.”

Weekendongevallen

Vooral die laatste categorie baart verkeersanalisten grote zorgen. “Weekendongevallen zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van alle verkeersdoden in Vlaanderen”, weet Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. “En statistisch onderzoek heeft aangetoond dat zondagsrijders voor exact de helft van alle weekendongevallen verantwoordelijk zijn. Door hen gewoon de toegang tot de Belgische wegen te ontzeggen, kun je logischerwijs het aantal weekendongevallen halveren.”

De typische zondagsrijder is ouder dan 70, rijdt doorgaans 20 procent trager dan de aangewezen snelheidslimiet en zet zijn pinkers aan op lange stroken zonder zijstraten of vergeet die gewoon op te zetten wanneer hij links of rechts wilt afslaan. Vaak dragen ze een pet. Automobilisten die een zondagsrijder signaleren wordt verzocht onmiddellijk contact op te nemen met de lokale politie op het noodnummer 101.

3 reacties op "Wathelet pleit voor nultolerantie senioren in het verkeer"

  1. awel merci; er moeten overgangsmaatregelen komen, in overleg met de representatieve seniorenverenigingen, en de woensdag moet een uitzondering blijven want dat is dikwijls, allé toch volgens mij de beste dag om naar de Colruyt te rijden, al is de vrijdag ook niet slecht want dan tracteren ze nogal eens: wat gegrilled vlees, een stukske kaas, een glaske wijn (spijtig van die plastieken potjes die ook veel te klein zijn), een (stukske van) een koekske en koffie toe

    Beantwoorden.
    1. Op de agenda van de eerstvolgende vergadering :
      Voorstel om met de senioren(-verenigingen) dieje Wathelet zijn kabinet eens te gaan bezetten, zodat er niemand nog binnen of buiten geraakt.
      En hijzelf kan vanaf nu al leren om nog alleen te voet te gaan, of met de fiets te rijden. Ook om zijn boodschappen te doen.

      Beantwoorden.
      1. Wathelet te voet, dat zou pas iets zijn. Hij heeft ongetwijfeld een chauffeur. Als hij er een heeft, en denkt de senioren hun rijbewijs te moeten afnemen zonder reden, moet hij maar een chauffeur ter beschikking stellen. Voorwaar een oplossing voor het werkloosheidsprobleem in wallonië!

        Beantwoorden.

Laat een reactie achter