N-VA-ingenieurs ontwerpen auto zonder joint de culasse

BEERSEL – In de garage van Ben Weyts is een zestienkoppig team van ingenieurs er afgelopen weekend in geslaagd een auto te ontwerpen die geen joint de culasse bevat. De N-VA wil deze ‘revolutionaire technologische doorbraak’ inzetten tegen de verdere verfransing van onze auto-industrie.

– door Jan-Pieter De Leugheneire en Lander Maan –

Het prototype dat zaterdagmiddag van Weyts’ oprit rolde, haalde een gezapige kruissnelheid van zestien kilometer per uur alvorens sputterend tot stilstand te komen voor de voordeur van de overburen.”Akkoord, winnen in Francorchamps zit er voorlopig niet in”, geeft een breed grijnzende Ben Weyts onmiddellijk toe. “Maar dit is toch een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van onze vaderlandse auto-industrie. Niemand hield het ooit voor mogelijk dat een auto zonder joint de culasse zo ver zou bollen. Hier staan we dan. Nil volentibus arduum, zou ik zo zeggen.”

Hoofdingenieur Vleminckx droomt al hardop van een model zonder bougies.
Hoofdingenieur Vleminckx droomt al hardop van een model zonder bougies.

De ingenieurs die achter het huzarenstukje zitten, dromen al hardop van een toekomstig model dat nog minder afhangt van Franstalige technologie dan het huidig prototype. “Nog even en we leveren een wagen af zonder bougies”, aldus een strijdvaardige hoofdingenieur Godewijn Vleminckx. “Innovatie is erg belangrijk in deze industrietak. Op dit moment zijn we een technologie aan het ontwikkelen die ons aan de spits van de Europese auto-productie zal brengen. Echt cutting edge: door een volautomatisch schakelsysteem zou je in de toekomst enkel nog moeten remmen en gas geven. Weg met die inefficiënte, Zuid-Europese embrayage!”

Renault Vilvoorde

Het project in Weyts’ garage kadert in het masterplan ‘Vlaanderen in Actie’ van de Vlaamse regering. Dat is bedoeld om onze kenniseconomie verder aan te zwengelen door extra te investeren in research & development. “Dit is Vlaanderen in Actie in zijn puurste vorm”, aldus een gelukzalig glimlachende Ben Weyts. “Vlaamse ingenieurs die Vlaamse technologieën ontwikkelen die op hun beurt duizenden nieuwe Vlaamse jobs zullen creëren… Renault Vilvoorde sluiten was een goede eerste stap. Nu is het tijd om het momentum uit te buiten. Door ons volledig toe te spitsen op de ontwikkeling van Vlaamse technologieën zal onze vaderlandse economie alleen maar competitiever worden in een zich verder internationaliserende markt.”

25 reacties op "N-VA-ingenieurs ontwerpen auto zonder joint de culasse"

  1. Oei dan moeten ze nog werken aan de garde boue, de radiateur moet er ook uit en liefst zonder janten. Je mag ook nooit met een remorque rijden en de pare-chocs zijn zeker taboe. De capot moet er zeker af en de ressorts hebben we toch niet echt nodig. Als je kan roepen heb je zeker geen klaxon van doen. Dat echappement kan men recycleren als het om een elektrische wagen gaat. Soit, die ingenieurs hebben wel nog wat werk!

    Beantwoorden.
  2. Leuk artikel, nog leuker is dat men werkelijk al aan auto’s zonder joint de culasse werkt! De join de culasse wordt van moderne diesels door de hoge compressieverhouding te zwaar belast. Nadeel is dat de krukas eruit moet als men kleppen wil vervangen (alles wordt via de onderkant gemonteerd). Dat de auto amper vooruit zou geraken zonder is natuurlijk de grootste onzin.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter bij J. Morris Reactie annuleren