Nieuwe copywriters Bond Zonder Naam besmeuren erfenis Phil Bosmans

ANTWERPEN – Vandaag wordt Phil Bosmans begraven. Amper een week nadat de tekstschrijver van Bond Zonder Naam het tijdelijke voor het eeuwige ruilde, zorgt de maandelijkse spreuk – het uithangbord van de charitatieve instelling – echter al voor ophef. De nieuwe copywriters brengen de Bond in verlegenheid met seksistische, xenofobe en populistische slogans en tweets. Op het hoofdkwartier van de liefdadigheidsorganisatie zit men in zak en as.

– door Jan-Pieter De Leugheneire –

De populistische slogans van de nieuwe copywriters zetten kwaad bloed bij de anders nogal dociele aanhangers van de Bond.
De populistische slogans van de nieuwe copywriters zetten kwaad bloed bij de anders nogal dociele aanhangers van de Bond.

Door het plotse machtsvacuüm op de belangrijke post van Bosmans is Bond Zonder Naam overhaast te werk gegaan in de aanwervingsprocedure van enkele nieuwe tekstschrijvers. Dat heeft er toe geleid dat de essentiële background check die bij dergelijke sleutelfuncties gebruikelijk is niet heeft plaatsgevonden.

“Toen de nieuwe met de spreuk ‘Wie een vuist maakt, kan beter op allochtonen kloppen’ afkwam, ging er bij mij toch een belletje rinkelen”, herinnert stafmedewerker Loesje Vluchtheuvelen zich. “Nu, Phil zei altijd: ‘Etiketten plak je op flessen, niet op mensen’, dus ik wilde hem op zijn eerste dag niet al te hard terechtwijzen. Had ik dat maar gedaan! Het is nooit de bedoeling geweest dat we dat eerste probeersel onmiddellijk onder onze tienduizenden leden zouden verspreiden.”

De charitatieve instelling claimt nu het slachtoffer te zijn van half werk bij het headhuntersbureau dat werd ingeschakeld om de tekstschrijver aan te trekken. De wervingscampagne ‘Echt rijk worden bij BZN?’ trok foute figuren aan. Zo bleken tal van sollicitanten hun sporen voornamelijk verdiend te hebben op het lezersforum van Het Laatste Nieuws. De topkandidaat, die uiteindelijk het beste aan het functieprofiel voldeed, zou nog als spreukschrijver voor Vlaams-nationalistische kopstukken hebben gewerkt.

Diederik De Jonge, HR Manager bij het bureau, zag daar echter hoegenaamd geen graten in. “Ik vind dat je elke slogan in zijn context moet beoordelen. Als we de inhoud even buiten beschouwing laten, klinkt een zin als ‘Waar is de poen van uw pensioen? Het zit in de pocket van Mohammed’ metrisch ijzersterk, en door het dubbele rijm blijft de boodschap langer tussen de oren zitten. Een goeie slogan. Punt. En wij hadden opdracht gekregen om de beste spreukschrijvers van het land te zoeken.”

Morning-afterpil

Ook de nieuwe tekstschrijver zelf komt uit de lucht gevallen. “Het werd de hoogste tijd dat Bond Zonder Naam zich wat beter zou profileren naar de jeugd toe”, vindt Enzo Scriba, sinds drie dagen aan de slag bij de ngo en de auteur van gewraakte twitterberichten als ‘Snap de hint. Breng manlief nog een pint’ en ‘Zonder rubber goed van bil? Godzijdank, de morning-afterpil!’. Met zoetsappige miskleunen als ‘Menslief, ik hou van je’ of ‘Weer of geen weer, altijd welkom’ bereik je uiteindelijk enkel de derde leeftijd, de geitenwollensokkendragers. De mensen die je al overtuigd hébt, quoi. Mijn alternatieven ‘Weer of geen weer, ze moeten godverdomme met hun poten van mijn pensioen blijven’ en ‘Menslief, ik spauw van jou’ hebben veel meer punch en kunnen er op termijn echt voor zorgen dat onze organisatie een groter deel van de spreukenkoek verovert.”

Bond Zonder Naam is gebonden aan de wettelijke proeftijd en kan zijn nieuwe tekstschrijver pas binnen enkele weken ontslaan. Verwacht wordt dat Scriba in tussentijd nog enkele minderheidsgroepen zal schofferen. “Ach, noten mag je kraken, mensen nooit”, mijmert Vluchtheuvelen. “Misschien moeten we Scriba in de tijd die hem hier nog rest nog een kans geven. Onderweg naar morgen vergeten we vandaag.”

Laat een reactie achter