UCI wil gewichtsklasses in Tour de France

PARIJS – De UCI voert vanaf volgend jaar, net als in het boksen, gewichtsklasses in in de Tour de France. De beslissing kwam er na de demonstratie van weltergewicht Chris Froome (SKY) in de eerste bergetappe van deze editie. De Brit stak op de flanken van Le Pierre Saint-Martain met knokige kop en schouders boven de concurrentie uit, waardoor de Tour dit jaar de facto gereden is.

De pezige Chris Froome steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. (Foto: ThorTuck, Wikimedia Commons)
De pezige Chris Froome steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. (Foto: ThorTuck, Wikimedia Commons)

Tegen zo’n skelet als Froomey valt werkelijk niets meer te beginnen, klagen de andere renners in het peloton. “Met zijn 68 kilogram voor 1 meter 86 is hij slechts 1,5 BMI-punt van pathologische magerzucht verwijderd”, bevestigt sportdokter Jan Vanderroost (Sportlab). “Dat zorgt er onder andere voor dat Froome beduidend minder Watts per kilogram moet trappen dan de concurrentie, wat hem een geweldig voordeel oplevert wanneer het bergop gaat.”

En dat heeft Froome gisteren dus met verve bewezen. In vele hoofden is de Tour dan ook al gereden: de Brit blijft in het geel, hoe hard Contador, Van Garderen, Valverde of zelfs Quintana ook blijven aanzetten. Een spannende strijd is dit al lang niet meer.

Om daar komaf mee te maken, wil de UCI dan ook gewichtsklasses invoeren vanaf volgend jaar: Er zou dan in elke gewichtsklasse (gaande van supervlieggewichten van 51 kg tot zwaargewichten van 86 kg en meer) een gele, groene en bolletjestrui worden uitgedeeld. Als Froome in een aparte categorie vliegt, maken andere renners tenminste ook een kans, is de logica daarachter.

“Zo kan ook een typisch suppermiddelgewicht als Stijn Devolder (77 kg) zijn droom om ooit in het geel te rijden misschien nog eens verwezenlijken”, fantaseert UCI-voorzitter Cookson. “Zelfs Jurgen Van den Broeck zou op die manier ooit nog eens tweede kunnen worden in het eindklassement, als hij heel hard zijn best doet”, droomt men luidop bij Lotto-Soudal.

Omgekeerd kunnen ook de Quintana’s van deze wereld eindelijk de strijd aangaan in de sprint, zonder het risico te lopen van de weg gebulldozerd te worden door mastodonten à la Greipel.

Trappist drinkende wielertoerist

Dankzij de gewichtsklasses zou zelfs de occasionele, trappist drinkende wielertoerist met een klein beetje overgewicht nu een reële kans maken om de Ronde van Frankrijk te winnen, in de categorie van de zwaargewichten welteverstaan. “Op die manier maken we van het wielrennen opnieuw de democratische volkssport die het zou moeten zijn”, vindt Cookson.

Froome zelf is niet gewonnen voor het idee. “Waar ik vandaan kom (Nairobi, Kenia, nvdr.) is een BMI onder de twintig de normaalste zaak van de wereld. Ik vind dan ook niet dat de UCI zomaar het recht heeft om me op basis daarvan in een aparte categorie op te delen. Als je sowieso wint, is er ook niets meer aan.”

“Precies”, besluit Cookson.

6 reacties op "UCI wil gewichtsklasses in Tour de France"

  1. Van marihuana zou je ook teelbalkanker kunnen krijgen. Na 50 jaar heb ik daar gelukkig nog geen last van. Ken ook niemand zo. De leute zou er meteen vanaf zijn.

    Beantwoorden.
  2. We gaan dan wel niet meer mogen zeggen: “Hij heeft de Tour gewonnen”, maar wel: “Hij heeft EEN Tour gewonnen”.
    Het heeft wel verstrekkende gevolgen:
    De ceremonie na elke rit gaat heel lang duren. De kijkers zullen wellicht sneller afhaken. Op de Champignons Elisées gaat dat daar tot een stuk in de nacht duren eer al die nationale hymnes afgetoeterd zijn.
    Zijn er wel voldoende bloemenmeisjes te vinden die zo zedig met hun rechter voor hun linker voetje kunnen staan zonder om te kieperen, ook al klappen ze tegelijk in de handjes en kijken ze zwoel naar de toeters van de fotografen? (Met toeters bedoel ik uiteraard die grote lenzen!)
    Als dat al het geval zou zijn: Sagan zal nogal gatje-knijp kunnen doen want de kans dat hij meer truitjes gaat winnen steigt aanzienlijk.
    We gaan niet veel meer zien van de koers want de truitjes die ze bovenaan het scherm tonen om de kilometerstand en tijdsverschillen tussen koplopers en (vele) truitjesdragers aan te geven, zal het ganse scherm bedekken als de boel ver uiteen ligt.
    Het voordeel is wel dat ze de truitjes aan de aankomst al vooraf mooi op volgorde van S naar XXXL kunnen leggen want ze hebben er van elke maat sowieso eentje nodig. Nu is en blijft het gokken en staan supersmalle renners daar soms met een tent aan. Of lopen de dikzakken nog meer rood aan dan wanneer ze over de streep kwamen omdat ze worden ingepakt in een gele zakdoek.
    Voor de rest: allee Lucien, allee Lucien, allee…

    Beantwoorden.
  3. Om de ceremonie binnen tijd te kunnen afsluiten (het gevaar van uit de koers te worden gezet, loert immer om de hoek), kan misschien een systeem van gewichtshandicap worden ingevoerd. Zet enkele wiskundigen aan het werk en ze komen ongetwijfeld tot ingewikkelde maar passende formules waardoor de 68 kilo van Froome en de 77 kilo van Devolder uiteindelijk leiden tot dezelfde eindtijd aan de meet?

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter