Proximus compenseert klanten op voorwaarde dat ze klein, lief, onschuldig zeehondje doodknuppelen

BRUSSEL – De 150 000 Proximus-klanten die al jaren, vaak zonder het zelf te beseffen, een telefoontoestel huren, krijgen bij hun volgende factuur een brief die hen toestaat om de huur van hun vaste telefoon kosteloos op te zeggen. In ruil daarvoor moeten ze een zeehondje doodknuppelen.

– van onze redacteur Pol De Mol – 

Dit schattig babyzeehondje moet dood als je je huurovereenkomst met Proximus wilt opzeggen.

Na kritiek van consumentenorganisatie Test Aankoop en ministers Kris Peeters (CD&V) en Alexander De Croo (Open Vld) stuurt de telecomprovider opnieuw haar communicatie bij. Hoofd communicatie Nele Van Malderen: “Voor alle 150 000 klanten die een telefoon huren, meestal al vele jaren, hebben we nu een oplossing. Bij hun eerstvolgende factuur krijgen ze een brief met een voorstel. Ze kunnen de huur gratis opzeggen, op voorwaarde dat ze eerst een zeehondje doodknuppelen”.

Het aanbod van Proximus maakt geen indruk bij Test-Aankoop: “Ze weten wie die 150 000 klanten zijn. Waarom kunnen ze op de volgende factuur niet gewoon het huurbedrag verwijderen, zonder compensatie?”, vraagt Simon November van de consumentenorganisatie zich af.

Proximus echter verdedigt de compensatie: “Als alle 150 000 klanten morgen hun huur opzeggen, dan zitten we meteen in de financiële problemen, als voormalig overheidsbedrijf met private aandeelhouders dat zichzelf nog steeds een monopolie aanmeet. Maar aangezien we ons goed hart willen tonen hebben we een compromisregeling uitgedokterd: wie een schattig zeehondje, bij voorkeur met waterige oogjes, doodknuppelt en dit op foto vastlegt, hoeft niet langer huur te betalen”, aldus Van Malderen.

Van Malderen weerlegt ook de kritiek dat het bedrijf alle voeling met haar klanten is verloren: “We voorzien zelfs een sociaal tarief. We begrijpen dat niet iedereen zomaar over de middelen beschikt om een zeehondje te kopen. De minder gegoede klanten kunnen daarom opteren om een zak met kittens te verdrinken”, besluit de woordvoerster.

3 reacties op "Proximus compenseert klanten op voorwaarde dat ze klein, lief, onschuldig zeehondje doodknuppelen"

Laat een reactie achter bij DE GEBELGDE BELG Reactie annuleren