BEERSEL – In de garage van Ben Weyts is een zestienkoppig team van ingenieurs er afgelopen weekend in geslaagd een auto te ontwerpen die geen joint de culasse bevat. De N-VA wil deze ‘revolutionaire technologische doorbraak’ inzetten tegen de verdere verfransing van onze auto-industrie.
– door Jan-Pieter De Leugheneire en Lander Maan –
Het prototype dat zaterdagmiddag van Weyts’ oprit rolde, haalde een gezapige kruissnelheid van zestien kilometer per uur alvorens sputterend tot stilstand te komen voor de voordeur van de overburen.”Akkoord, winnen in Francorchamps zit er voorlopig niet in”, geeft een breed grijnzende Ben Weyts onmiddellijk toe. “Maar dit is toch een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van onze vaderlandse auto-industrie. Niemand hield het ooit voor mogelijk dat een auto zonder joint de culasse zo ver zou bollen. Hier staan we dan. Nil volentibus arduum, zou ik zo zeggen.”

De ingenieurs die achter het huzarenstukje zitten, dromen al hardop van een toekomstig model dat nog minder afhangt van Franstalige technologie dan het huidig prototype. “Nog even en we leveren een wagen af zonder bougies”, aldus een strijdvaardige hoofdingenieur Godewijn Vleminckx. “Innovatie is erg belangrijk in deze industrietak. Op dit moment zijn we een technologie aan het ontwikkelen die ons aan de spits van de Europese auto-productie zal brengen. Echt cutting edge: door een volautomatisch schakelsysteem zou je in de toekomst enkel nog moeten remmen en gas geven. Weg met die inefficiënte, Zuid-Europese embrayage!”
Renault Vilvoorde
Het project in Weyts’ garage kadert in het masterplan ‘Vlaanderen in Actie’ van de Vlaamse regering. Dat is bedoeld om onze kenniseconomie verder aan te zwengelen door extra te investeren in research & development. “Dit is Vlaanderen in Actie in zijn puurste vorm”, aldus een gelukzalig glimlachende Ben Weyts. “Vlaamse ingenieurs die Vlaamse technologieën ontwikkelen die op hun beurt duizenden nieuwe Vlaamse jobs zullen creëren… Renault Vilvoorde sluiten was een goede eerste stap. Nu is het tijd om het momentum uit te buiten. Door ons volledig toe te spitsen op de ontwikkeling van Vlaamse technologieën zal onze vaderlandse economie alleen maar competitiever worden in een zich verder internationaliserende markt.”
En wat met de vies platinees? Of zijn die al voldoende geïntegreerd?
Die zitten tegenwoordig al lang niet meer in een auto ;-)
Zit er een koppakking (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppakking) in?
“Echt cutting edge: door een volautomatisch schakelsysteem zou je in de toekomst enkel nog moeten remmen en gas geven.” Dus, in feite een automatique?
Maar wel zonder embraillage :-)
Oei dan moeten ze nog werken aan de garde boue, de radiateur moet er ook uit en liefst zonder janten. Je mag ook nooit met een remorque rijden en de pare-chocs zijn zeker taboe. De capot moet er zeker af en de ressorts hebben we toch niet echt nodig. Als je kan roepen heb je zeker geen klaxon van doen. Dat echappement kan men recycleren als het om een elektrische wagen gaat. Soit, die ingenieurs hebben wel nog wat werk!
Ik denk dat we dan bij een fiets uitkomen of is dat ook nog een vélo?
Dit is de beste…
Maar een perte totale is gelukkig ook passé.
Leuk artikel, nog leuker is dat men werkelijk al aan auto’s zonder joint de culasse werkt! De join de culasse wordt van moderne diesels door de hoge compressieverhouding te zwaar belast. Nadeel is dat de krukas eruit moet als men kleppen wil vervangen (alles wordt via de onderkant gemonteerd). Dat de auto amper vooruit zou geraken zonder is natuurlijk de grootste onzin.
Ook een model zonder bougies (alle diesels namelijk) is reeds op de markt ;-)
Michiel, ook een diesel heeft bougies, zij het dan wel niet dezelfde als een benzine, namelijk gloeibougies
Tenslotte moet de chauffeur nog weg achter het stuur en we aijn er !
“cutting edge” en “research and development” hebben toch ook mooie Vlaamsche vertalingen? Gaan we alleen Frans in het verdomhoekje stoppen?
Enjoliveurs zijn er ook niet aan vrees ik.
en een chargebuuze ?
Arm Vlaanderen. Nog steeds rond de kerktoren en denken dat ze het warm water nog eens gaan uitvinden
Ge zijt een lomp wijf,dat ge dat maar weet…
De andere partijbonzen, Mr. Hesp, Mr. Burgelijk en Mr. Beetjemans zijn verheugd met dit nieuws!
ja lacht er maar mee khad het op kaffee ne keer over hoe goe mijnen toeter marsjeert maar zadden liever dak het over mijne klakson had
Er moeten ook nog banden gevonden worden zonder soupape…
Wat dacht je van banden met een ventiel?
een auto die op azijn rijdt, dat zou bij NvA een succes zijn!
alhoewel de taal van moliere mij nauw aan het hart ligt is mijn moedertaal de mooiste ,en blijf ik ze trouw !!!!
ok