Marino (16) uit Zoersel steekt nieuwe uitlaat onder scooter

ZOERSEL – Het zat er al lang aan te komen, maar nu is de knoop definitief doorgehakt: Marino Dupont uit Zoersel heeft een Gianelli Extra Chroom-uitlaat onder zijn Yamaha Aerox-scooter gestoken. Het verder rustige dorp is gewaarschuwd.

– door Puriet Groenboeck –

De inwoners van Zoersel zullen vanaf heden hun spelende kinderen van de straat moeten houden en extra aandachtig moeten zijn in het verkeer nu een van hun jongste bestuurders tegen een gemiddelde snelheid van 75 km/uur over het asfalt zal kunnen scheuren. Hoewel het wellicht niet meteen zo’n vaart zal lopen.

"Het geluid is prachtig maar je merkt dat hij nog veel sneller kan dan 75" (Foto: Alfst~commonswiki - CC BY-SA 3.0)
“Het geluid is prachtig maar je merkt dat hij nog veel sneller kan dan 75” (Foto: Alfst~commonswiki – CC BY-SA 3.0)

Los van het naar eigen zeggen “prachtige geluid” was een eerste proefrit met de nieuwe uitlaat toch niet helemaal bevredigend voor de 16-jarige Hardstyler en leerling Automechanica: “Het optrekken is goed, maar toch merk je dat mijn Aerox nog veel meer in zijn mars heeft. Hij rijdt nu wel 75, maar hij kan nog veel sneller, daar ben ik honderd procent zeker van.” Marino laat verstaan het niet te begrijpen, “de vario had ik al vervangen door een doppler vario met 4.7 gr rollen en aan de sproeier kan het niet liggen  want de bougie is gloednieuw, die ziet nog koffiebruin”, aldus de licht geagiteerde, met een glinsterende diamanten oorbel getooide tiener. Een bezorgde vader Danny heeft er zo zijn eigen mening over: “Hij is bij wijze van spreken naar Rome geweest, maar heeft de Paus gemist. Ik heb het hem al van in het begin gezegd: steek daar een andere drukveer en andere trekveren in, Marino! Logisch dat die machine op zijn top met deze afstelling maar iets van een 7500 toeren haalt… Maar luisteren naar wijze raad, neen, dat doen die jonge gasten van tegenwoordig niet meer meneer, neen neen. ‘Moei u niet’ zeggen ze dan,  ha ja…”

“I don’t drive fast, I fly low”

Over het feit dat het opdrijven of ‘tunen’ van scooters (niet te verwarren met ‘stylen’ waar het enkel draait om het uiterlijk vertoon) illegaal is – de Belgische wetgeving stelt dat bromfietsen klasse A maximaal 25 km/uur mogen rijden en bromfietsen klasse B maximaal 45 km/uur – trekt Marino zijn neus op, “I don’t drive fast, I fly low…”. Zoersels politiecommissaris Martijn van Asten heeft al laten weten het opfokken van brommers in zijn gemeente op de voet te zullen opvolgen.

Laat een reactie achter