BMW-bestuurders lijden aan het syndroom van Niepincken

BRUSSEL – Autobestuurders van het merk BMW krijgen vaak verwijten naar hun hoofd geslingerd vanwege hun rijgedrag. Onterecht, zo blijkt nu. Wetenschappelijk onderzoek wijst immers uit dat BMW-chauffeurs er niets aan kunnen doen: ze lijden namelijk aan het syndroom van Niepincken.

Het syndroom is vernoemd naar de ontdekker ervan, Dr. Heinrich Niepincken. In een studie naar het gedrag van autobestuurders merkte hij per toeval een eigenaardigheid op: bij het merendeel van de BMW-bestuurders vertoonde een deel van de prefrontale cortex, die onder meer verantwoordelijk is voor impulscontrole en planning, inactiviteit.

Bestuurders van een BMW als deze krijgen vaak verwijten naar het hoofd geslingerd (Beeld YouTube)
Bestuurders van een BMW als deze krijgen vaak verwijten naar het hoofd geslingerd (Beeld YouTube)

Deze inactiviteit ligt aan de basis van symptomen als  de onweerstaanbare drang om te bumperkleven, desoriëntatie met als gevolg het niet terugvinden van de bediening voor de richtingaanwijzers, en het spastisch opsteken van vingers (meestal de middelste).

Omgevingsfactoren

Opmerkelijk is dat dit gedrag zich bij sommige BMW-bestuurders niet manifesteert. “Veel heeft te maken of ze in hun jeugd al dan niet werden gestimuleerd om deze kenmerken te vertonen”, licht Dr. Niepincken toe. “Zo is het veiliger om aan de kinderen die aan het syndroom lijden Barbiepoppen in plaats van speelgoedautootjes te geven, of om op de kermis voor het eendjesvissen te kiezen in plaats voor de botsauto’s”.

Verder raadt Dr. Niepincken de overheid aan om de wegcode aan te passen. Volgens hem zouden BMW-rijders gezien hun symptomen altijd voorrang moeten krijgen, óók op de zwakke weggebruikers. Hij stelt daarom voor een aparte categorie voor bestuurders van het merk BMW op te richten: de zwakzinnige weggebruikers.

50 reacties op "BMW-bestuurders lijden aan het syndroom van Niepincken"

  1. Daar kan toch niet te veel van kloppen !!!

    Ik gebruik regelmatig de snelweg, en steevast hangt er een BMW achter mij, op de meest linkse rijstrook.
    Die mannen hebben allemaal toch mooi hun linker pinker opstaan. Daarenboven flitsen ze vaak even met hun groot licht om te laten weten dat je zelf uw pinker niet op hebt staan.

    Trouwens, wat is bumperkleven ? Met 120 km/u heb je toch maar liefst 0,06 seconden reactietijd als je een afstand van 2 meter in acht neemt ?

    Beantwoorden.
    1. Het echte syndroom dat speelt is het volgende: wanneer 2 ongewone dingen tegelijk gebeuren durven we het al snel met elkaar te linken, zeker wanneer er reeds vooroordelen zijn. Dit is ook de reden dat het vaak lijkt dat vreemdelingen niet kunnen rijden: als je iemand een dwaze fout ziet maken maar die is blank , valt dat blank zijn niet speciaal op, maar als het een gekleurde landgenoot is dan valt dit op en krijg je de reactie: “zie je wel, weer een vreemdeling!”

      Beantwoorden.
  2. Eindelijk wordt deze ziekte erkend!
    Nu nog de ziekte van SkjöfParkören die veel slachtoffers onder de Porsche- en Mercedes rijders telt.
    Ook boetes te wijten aan de ziekte (ontdekt door het Noors-Zweedse koppel) Stöoppop-Buzzalte van VW en Renault bezitters wordt weldra terugbetaald door het ziekenfonds.
    Bij deze nog een oproep om het rijbewijs van patiënten met ‘Rechterrijvakfobie’ per direct in te trekken.

    Dan kan Dartje B. met zijn BMW weer gaan sjeezen :)

    Beantwoorden.
    1. Da is na is ferm geestig uitgelegd waar het op slaat, en dan vooral in de laatste zin ( de eeuwige middenstrookrijders, die dan liefst nog aan’t gsm-en, sms-sen of met iets anders bezig, behalve met de weg voor hun).

      Beantwoorden.
    1. gelukkig rij ik het hele jaar door met de motor en heb ik geen probleem met die syndromen, al neig ik wel me er overal tussen te wurmen blijven de meeste chauffeurs zo vriendelijk de weg opener te maken voor mij. o wacht, behalve de bmw rijders die me constant proberen af te remmen door ook tussen de stroken te rijden. met zo een dikke wagen weet toch iedereen dat 1 rijstrook te klein is

      Beantwoorden.
  3. Ik dacht echt dat ik alleen stond met die mening , maar blijkbaar ergeren er steeds meer mensen aan die onbenullen .
    Maar wat ze vergeten te vermelden in het bovenstaand artikel is dat deze mensen niet altijd bij machte zijn om te pinken , ze rijden met één hand omdat ze met het andere aan’t sms’en of bellen zijn , het zou dus heel gevaarlijk worden moesten ze met dat ene vrije hand dan nog gaan pinken ook . Dus denk eraan , ze doen dat voor uw veiligheid .
    En idd. 80% van die kerels rijden met BMW. Samen met die Oost-Blokkers achter het stuur van hun mastodont creëren ze een echte toffe sfeer op autostrades .

    Beantwoorden.
  4. Als fervent BMW rijdster moet je eens de andere kant van de medaille zien; ook fervente niet BMW rijders en haters rijden als gekken rond, vergeten vaak hun richtingaanwijzers te gebruiken, verlenen zelden tot nooit voorrang en blijven vaak kilometers ver op het linker baanvak kleven omdat ze toch makkelijk 1 km/u sneller rijden. Ze parkeren in het wilde weg en zetten hun wagen dat ze twee parkeervakken in beslag nemen, als ze al niet ongegeneerd op een andersvalide plaats staan. Dus haal nog maar een aantal studies uit de kast om de andere merkenrijders onder te onder te catalogeren .

    Beantwoorden.
    1. ben je zeker dat je het niet over GOLF rijders hebt…want dat zijn meestal de auto’s die je niet kan passeren..ze rijden wel een halve meter uit de goot..met hun klein autootje alsof het een grote auto is…..tis maar een golfke zenne

      Beantwoorden.
  5. Welkom in België, het land van de Vlaming en de Waal,
    op het middelste rijvak rijden ze allemaal
    wil je geen uren van je leven verliezen
    moet je helemaal links of helemaal rechts verkiezen
    maar het een is verboden en het ander gaat niet vooruit
    ik draai terug en rijd snel dit land weer uit

    (BMW-rijder natuurlijk, en ik vind dit land zo slecht nog niet :-) maar omdat we nu toch bezig zijn om van ons oren te maken, doe ik ook even mee)

    Beantwoorden.
    1. Ze moeten zoals in Duitsland de snelheidslimiet weghalen op de plaatsen waar dit kan. In Duitsland durven ze het niet om onnodig links te rijden want dat zou wel eens een ongeluk kunnen veroorzaken.

      Beantwoorden.
  6. Luc
    Wat een kortzichtige reactie van jaloerse loosers die de middelen niet hebben om met een ‘echte’ auto te kunnen. En wat te zeggen over de ongelofelijke arrogantie van de Audi rijders ? Audi’s die overigens meestal bedrijfswagens zijn, en zodoende door u en mij betaald worden!!
    een

    Beantwoorden.
    1. ik hoop dat Luc me toch even kan uitleggen hoe ik iemand zijn bedrijfswagen mee financier? Als dat zo is wil ik graag of het mogelijk is te weten te komen van wie specifiek, zodanig dat ik met die persoon kan carpoolen.

      Beantwoorden.
  7. Niet moeilijk da ne mens ambetant word…als ik met mijn BMW, en neen geen bedrijfswagen, van men oprit wil rijden is er geen één mens die nog maar enig intentie maakt om te willen stoppen zelfs niet wanneer er voor hun geremd wordt om de autos, die voorrang van rechts hebben, door te laten..terwijl ik het meest nog met 2 kleine kinderen achteraan in de wagen zit..Proficiat aan allen! en ohja ik bezit nog een mercedes cabrio en een Ducati ook..maar dat is al even erg..ik ben een persoon die graag het licht ziet schijnen in de ogen van mijn medemens, dus gun iemand anders zijn geluk of leven ook

    Beantwoorden.
    1. groot gelijk. er moest eigenlijk een reglement komen dat verplicht dat als mensen met een kleine autooke een bmw zien, ze onmiddelijk stoppen en aan de kant gaan staan tot ze die niet meer zien.
      dat zou alles veel veiliger en gemakkelijker maken

      Beantwoorden.
      1. als dat reglement er door komt zouden de meneren dan ook fietsers en voetgangers van de weg knn houden? nu kan ik alleen op maandagnacht bochtenwerk gaan doen, terwijl het zoveel aangenamer is op woensdagnamiddag of op zondag..

        Beantwoorden.
  8. Wat een hekel heb ik toch aan die middenstrookrijders. Hieronder versta ik: mensen die in het midden blijven rijden terwijl rechts van hun geen andere voertuigen rijden. Ik rijd die consequent langs rechts voorbij. Nog erger zijn diegene die onnodig links rijden wanneer er 2 rijvakken zijn.
    Anderzijds komt het soms ook voor dat je “in de rij” aan het wachten bent om bijvoorbeeld een vrachtwagen voorbij te steken. Dan heb je van die dwazen die op je bumper komen kleven om te insinueren dat je te traag rijd. (Nog erger is het rechts voorbij steken in die situatie.
    Ook vervelend zijn diegene die de veroorzakers zijn van de treinen van voorbijstekende auto’s: de trage voorbijstekers. Soms mamoetracers, soms angstige autobestuurders die aan 100 de vrachtwagen inhalen.
    Waarom leren ze tijdens theoretisch rijexamen niet over die klassieke gevallen van associaal irriterend rijgedrag?

    Beantwoorden.
    1. Vreemd dat laatste.. klagen over een wagen die aan 100 een vrachtwagen aan 90 voorbij rijdt, maar die vrachtwagen die aan 90 die andere aan 89 voorbij rijdt, ow, daar gaan we niet over klagen…;)
      elke dag smog alarm! Jeuj!

      Beantwoorden.
  9. Ik ep ook een bmw want dat is alleen voor verstandige mensen want wij weten data veel vijliger is as al da ander roest da oep dottostraade kruipt me brosselsjoffeurs achter tstuur
    uit mijne weg zukkelaars!
    en als we moete parkeeren ebben we 2 plekken vandoen dat is toch gin probleem want tferkeersreeglement is toch nie voor ons geschreeven maar alleen voor die kletskoppen en madammen en zwarte mannen die hun vitessen nog nie weeten staan

    Beantwoorden.
  10. Dit is pure discriminatie, op een merk ? Het heeft ( volgens mij dan ;) ) gewoon met de chauffeurs in kwestie te maken, maakt niet uit welk merk… In de tijd die we nu zijn, haastig, geen tijd, snel snel,… Ik zelf rijd ook bmw, en wat lees ik hier van sommigen, ze worden allemaal over dezelfde kam geschoren als idioten, wegpiraten,… ? Dit gaat evengoed met gelijk welk ander merk. ik ga er geen opnoemen want het zijn er teveel! Wat men daar beschrijft in het artikel; velen weten hun pinker al niet meer zijn/ staan, waar ik mij ook zeer aan erger, want ik gebruik hem! ( vrachtwagenchauffeur van job ) bumperkleven en vertonen van armen, vuisten, enz hangt van persoon tot persoon af, want in de dag van vandaag is men héél snel op hun teentjes getrapt en kunnen ze nog heel weinig verdragen! Belachelijk.

    Beantwoorden.
      1. Janwin heeft wél gelijk, Marc. Meer dan de helft van de mannen wil een blonde vrouw terwijl die nog geen kwart uitmaken van de vrouwelijke bevolking. Jij kon waarschijnlijk ook geen blonde krijgen hé? ;)

        Beantwoorden.
  11. Graag wat respect voor de BMW-rijder, mensen! Ikzelf ben afgestapt van dit merk wegens te belastend voor mijn gezin en mezelf. Mijn wederhelft zat elke week bij de kapper om bij te blonderen, mijn dressing kon de opzichtige merkhemdjes niet meer slikken en tot overmaat van ramp heb ik een facialisverlamming opgelopen door te langdurig met een verwaande blik rond te rijden. Tenslotte kreeg ik ook problemen met de jaloerse blikken van andere chauffeurs als ik ze moest wegdrukken uit het linker rijvak of geforceerd invoegde aan de kop van de aanschuivende file loserbakken. ‘Freude’ noemen ze dat dan in Bavaria…

    Beantwoorden.
    1. Ik had hetzelfde probleem maar dit is bij mij in blijvende invaliditeit geeindigd wegens het onophoudelijk opboenen van mijn BMW. Als je die glimmers ziet rondsjesen, weet dan dat het een karwei zonder einde is.

      Beantwoorden.
    2. Respect! Heb hetzelfde meegemaakt en gedacht dat een Audi uitkomst zou bieden. Niet dus. Alles is bij het oude gebleven. En mijn buurman met zijn Volvo? Van hetzelfde laken een broek. En recent nog hard geschrokken toen ik zag dat het rechter rijvak op de autosnelweg er nog altijd ligt.

      Beantwoorden.
  12. God wat heb ik in mijn leven al vaak gevloekt op die BMW-gekken. Bijna allemaal zijn die gewoon niet goed bij hun hoofd. Wie koopt er nou zo’n BMW als ie weet dat hij daarmee meteen als AAP geklasseerd wordt door zowat de gehele bevolking. Behalve door die paar % die ook met een BMW razen. Waar blijft het rijbewijs met punten?

    Beantwoorden.
  13. wat zijn de BMW rijdertjes met hun kleine piemeltjes en domme blondjes weer allemaal zo snel op hun lange teentjes getrapt en aan de schrijfwijzen van sommige te zien is hun IQ niet veel hoger dan dat van een pindanootje… maar ach gezegend zijn de armen van geest, zij zullen god zien en beschermen… en owee de kleinzerige pietenaftrekkende BMW rijder die reageert we hebben allemaal medelijden met jou dat je veel te opdringerig en totaal onbeschoft de wereld een betere plek maakt voor ons allen…

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter