Spoorbonden willen extra werkdruk compenseren met extra stakingen

BRUSSEL – Vanaf 2016 zal het NMBS-personeel gemiddeld 6,5 dagen extra moeten werken per jaar. De spoorbonden zijn vast van plan om die extra werkdruk te compenseren met minstens 6,5 dagen stakingen, en wellicht nog veel meer.

Het ACOD legt zich niet neer bij de 37-urige werkweek. 'Wij gaan hier 48 en zelfs 72 uur tegen strijden!' (Foto: Gerald Garitan, CC BY-AS 3.0)
Het ACOD legt zich niet neer bij de 37-urige werkweek. ‘Wij gaan hier 48 en zelfs 72 uur tegen strijden!’ (Foto: Gerald Garitan, CC BY-AS 3.0)

Alleen al in januari zal het NMBS-personeel gedurende vijf dagen het werk neerleggen. De bonden zijn niet te spreken over de ontwerp-cao die de NMBS-directie eerder deze week heeft voorgesteld, en die het personeel het onmenselijke regime van een 37-urige werkweek oplegt.

“37 uur werken, dat is veel te veel gevraagd van onze mensen”, reageert een ziedende Jean-Pierre Goossens (ACOD Spoor). “Daarom vragen wij onze leden om respectievelijk 48 uur en 72 uur piket te staan. Desnoods staken wij elke week 48 tot 72 uur tegen de 37-urige werkweek.”

Volgens Goossens is het onvermijdelijk dat door de extra werkdruk ook de stakingsdruk zal toenemen. “Op den duur gaan wij onze mensen moeten vragen om 25 uur, 49 uur of zelfs 73 uur het werk neer te leggen. Dat zal onvermijdelijk tot heel wat burnouts bij de militanten leiden.”

10 reacties op "Spoorbonden willen extra werkdruk compenseren met extra stakingen"

  1. … en dan wordt er nog niet eens gesproken over de extra stress die de militanten ervaren om tijdig aanwezig te zijn op de stakingspiketten (door een falend openbaar vervoer, wel te verstaan)!

    Beantwoorden.
    1. stel je voor dat als ze niet optijd bij hun pikketten staan (door dat ze allemaal een gratis vervoer bewijs hebben van het openbaar vervoer en dus besloten hebben om altijd met hun openbaar vervoer te rijden om de kosten te drukken en de file stress te vermijden ) en daardoor bepaalde mensen niet hebben kunnen tegenhouden van de ziekenhuizen en co en andere veiligheids instantie die zich niet willen houden aan hun stakingsplicht die gepaard gaat met de spoorstakingen

      Beantwoorden.
  2. Er zouden nu ook sporen van sabotage ontdekt zijn.
    OCAD: “Maar daarmee kunnen wij wel overweg! In het af te leggen traject voorzien we voldoende wissels, zodat in een volgende statie ongetwijfeld per(r)ongeluk niet(s) aan het toeval overgelaten is.”

    Beantwoorden.
  3. Die mannen en vrouwen hebben natuurlijk groot gelijk!
    Wil jij op een trein zitten die bestuurd/begeleid/op-het-juiste-spoor-gezet wordt door oververmoeide of geburnoute mensen? Laat staan dat je je ticket bij een gapende locketbediende te pakken moet zien te krijgen! Ongezien zou dat zijn. En slechte reklaam voor ons nu al door Molenbeekse toestanden geteisterd landje.
    Niet voor mij, dank u!
    Staken moeten ze doen, tot de rails verroest zijn. BDW staat in groep achter de vakbonden in deze materie. Een Latijnse spreuk over het onderwerp heeft hij nog niet uit zijn mouw kunnen schudden. Zijn werkuren zaten er juist op.

    Beantwoorden.
  4. Maar als je simpelweg met een Negerin gaat slapen? Omdat dat dat leuk is? En niet om het eten? Maar omdat het mens gewoon leuk is? Over wie het laatste restje gaat opeten? Wie drinkt de laatste druppel Chocomel?

    Salah had maar één vrouw, drie katten, een schaap en een internationaal arrestatiebevel.

    Ik heb ooit OOK 7 jaar met KREK zon arrestatiebevel rondgelopen. Daarna pakten ze me.

    Ma zeurde zo van zit je nu in het GEVANG? Elk telefoongesprek werd afgeluisterd. Dus ik zei van ma laat me even gerust.

    Het stoorde me meer dat een paar idioten me zaten af te luisteren. Ferm blij zwierden ze me na 2 weken zonder eten buiten.

    Al weer ene waar ene DIE WE NOOIT nog gaan terugzien!! Ze bellen gewoon je ma op. En toestanden. Gelukkig gebeurde alles in het buitenland. Dan hangt zo iets niet over je.

    Om de elke minuut komen ze kijken of je nog leeft. Dat is vervelend.

    Beantwoorden.
      1. Allez mijn auto mag nog tot eind 2016 de situatie binnen. ALLE DIESELS EN RARITEITEN ZOUDEN VANAF 1 JANUARI 2017 WEG MOETEN ZIJN. Dus ze schuiven al op. Omdat zo iets totaal geen zin heeft. Met die Homans en al.

        Dat ze de mensen met rust laten. In Canada mag je een hele zak wiet opsmoren.

        In Wallonië mag je gerust 240 DOEN in een zone 50. ZWIJG dan daarover. Tussen ARLON en SITTARD staat er dus geen enkele flitspaal! In Antwerpen soms 8 op één km. Overdrijven is niet goed zo leerde ons Talleyrand.

        Op deze MOMENT zijn in Merksem al 150 mensen van hun spullen ontdaan. Terwijl je hier gewoon moet uitkijken dat je geen koe ondersteboven rijdt.

        HOE VER ZOU JE KUNNEN GAAN met het BESTELEN?

        32.000 is een stad hoor!!!! Alsof er nog geen files genoeg zijn???

        De ophokplicht, ik denk dat ik daarvan ontsnapt ben.

        Beantwoorden.

Laat een reactie achter bij DE GEBELGDE BELG Reactie annuleren