BRUSSEL – Een overheidscampagne met 99 goede redenen om België te bezoeken zorgt voor tweespalt in de federale regering. “Ik zie vooral 99 redenen om ver weg van België te blijven”, tweette een bezorgde Theo Francken (N-VA).
‘Deze overheidscampagne stelt België voor als een land van melk en honing, terwijl mijn kabinet er net alles aan doet om het tegenovergestelde te benadrukken”, verduidelijkt de staatssecretaris voor Asiel en Migratie. “Zulke, met belastinggeld gefinancierde campagnes doen afbreuk aan al het harde werk dat ik en anderen in ontrading heb gestoken. Terwijl we beter benadrukken hoe kil en ongastvrij wij van nature zijn, doet deze website er net alles aan om ons charmant en gastvrij voor te stellen. Dat zorgt voor een aanzuigeffect, en dat kunnen we missen als kiespijn.”
Premier Michel (MR), minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR), minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open Vld) en staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pieter De Crem (CD&V) benadrukken dat de campagne helemaal niet bedoeld is voor de arme drommels die Francken uit ons land probeert te weren. “Op onze handelsmissies komen wij zelden in contact met de verworpenen der aarde. Deze campagne is bedoeld om rijke toeristen en buitenlandse investeerders welkom te heten, meer moet Francken er niet achter zoeken.”
Toch houdt Francken voet bij stuk. “Ja, wij hebben de saxofoon uitgevonden. 99 redenen om ons te bezoeken… Vanuit het principe ‘less is more’ is dat een zwaktebod. Om hier niet binnen te mogen is wat mij betreft één vage reden al meer dan genoeg.”
Het gaat erom een vacuüm in stand te houden zodat de periferie naar binnen gezogen wordt.
Publiceer gewoon de belastingtarieven en niemand komt naar België.