Reizigers niet meer welkom op spitstreinen

BRUSSEL – De NMBS vaardigt dan toch geen algemeen verbod op fietsen uit in spitstreinen. In plaats daarvan zijn reizigers vanaf volgend jaar niet langer welkom otijdens het spitsuur

Op een lege trein ondervindt niemand last van een eventuele vertraging.

Vanaf januari is het verboden voor gewone reizigers om tussen 6:00 uur en 9:00 uur en 16:00 en 19:00 uur op de trein te stappen. “Het aantal reizigers groeit en we kunnen de treinen niet langer maken”, verdedigt woordvoerder Bart Crols de beslissing. “Wij moeten keuzes maken, en reizigers nemen de plaats van fietsen af.”

Hoewel er kritiek komt op de maatregel, blijft de NMBS achter het verbod staan. “Reizigers uit het spitsverkeer bannen past volledig in de strategie van de overheid om steeds meer op multimodale mobiliteit in te zetten”, vindt Crols. “Buiten de spits zijn reizigers nog altijd welkom op de trein, maar tijdens de drukste uren van de dag kunnen ze met de auto naar het station rijden, hun fiets inladen en naar het station van bestemming rijden om daar het traject verder te zetten met hun fiets. Als dat niet multimodaal is, dan weet ik het ook niet.”

Volgens de NMBS is de maatregel ten slotte ook noodzakelijk om de stiptheid van het treinverkeer te vergroten. “Het opstappen van reizigers veroorzaakt per definitie vertragingen, omdat de trein dan in elk station moet stoppen. In stations waar niemand een fiets op de trein wil zetten kan de trein gewoon doorrijden. Let wel, ik sluit niet uit dat er nog altijd structurele vertragingen op het netwerk zullen zijn, maar op een lege trein veroorzaakt dat geen stress of hinder.”

16 reacties op "Reizigers niet meer welkom op spitstreinen"

  1. Zijn jullie nu echt gans op jullie kop gevallen. Dit is discriminatie van de bovenste plank. Misschien dit voorstel: Iemand die met de fiets nar het station komt, laat zijn fiets daar achter. Geen fietsen meer op de trein en hij zorgt ervoor dat hij een tweede fiets heeft in het station van zijn bestemming.

    Beantwoorden.
    1. 2 fietsen? Ik heb een oplossing met slechts 1 fiets: Ge komt met de auto naar het station, laat de trein achter, rijdt met de fiets naar het station van bestemming en zorgt ervoor dat hij daar een tweede auto heeft om zijn reis verder te zetten. Deze oplossing is ook minder gevoelig voor stakingen bij de NMBS.

      Beantwoorden.
        1. De auto thuis laten vind ik ook zinloos. Je neemt gewoon de fiets tot aan het werk, daar laad je de auto op de trein. Je fietst tot aan het volgende station waar je de trein (met auto) meeneemt naar het werk. Als de nmbs dan staakt als je naar huis moet kun je nog steeds met de auto naar het station om van daar uw traject met de fiets verder te zetten.

          Beantwoorden.
          1. is toch poepsimpel : je laad de fiets in je auto, rijd naar het station, zet je fiets op de trein, rijd dan naar de plaats van bestemming, laad de fiets uit de trein, laat auto op gratis parking staan,fiets naar het werk, na de werkdag ga je met fiets terug naar vertrekstation, fiets op trein, met auto naar thuisbestemming, fiets uitladen en in auto, en je rijd terug naar huis. Als ge dat niet kunt ben je te dom om te gaan werken ook. Doe zoals ik en blijf gewoon thuis !

  2. Het eigenlijke probleem is natuurlijk dat er te veel fietsen op de trein geladen worden. De oplossing hiervoor is dat er naar analogie met carpooling aan fietspooling gedaan wordt: Schaf u een tandem aan en spreek met een collega af. Zeker dat Ben Weyts dat een goed idee gaat vinden. Die vindt namelijk alles een goed idee.

    Beantwoorden.
    1. Tandem? Waarom niet direct zo’n fietsende bierkar waar je met 10 op kunt? Kwestie van beetje aan teambuilding te doen, trouwens, de baas zal tevreden zijn met lachende werknemers…

      Beantwoorden.
          1. Bij de vakbond zijn het enkel de bonzen met zitjes in de raden van bestuur die zitpenningen krijgen. De gewone leden zien het al langer niet meer zitten en mogen enkel nog zitten bij zitstakingen, maar dat is dan op de grond natuurlijk. Enfin, ze verkopen dat hele concept tegenwoordig als gezond wisselwerken. Kwestie van de stront te verpakken met een strik errond.

  3. Wat als de trein tijdens het afschakelplan een afgeschakelde zone in bolt? De trein zal meteen veel minder goed werken. Een getrainde machinist zou misschien op tijd een noodstop kunnen uitvoeren en terug achteruit bollen en de mensen terug afzetten alwaar hij ze opgepikt heeft zodat ze niet in het donker komen te staan. Of wat?

    Beantwoorden.
    1. Daar is over nagedacht: Als een trein zonder stroom valt komt de stroomboot die depanneren. Daarom zal er naast elke spoorlijn een kanaal gegraven worden. Het zogenaamde kanaalplan zal tegen 2315 operationeel zijn. Dit heb ik uit welingelichte bron, namelijk van Ben Weyts zelf. Hij heeft dit idee uitgetest en op zijn zolderkamer een werkende maquette uitgebouwd met Märklin en Lego waarbij hij Claude François-gewijs heeft mogen ondervinden dat ge met elektriek en water voorzichtig moet zijn.

      Beantwoorden.
  4. Nu dat de plastiek gaat verboden worden gaat er een groot overschot aan plastiek ontstaan. Mijn voorstel is terug stoomtreinen te laten rijden maar met als brandstof plastiek ipv kolen.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter