MADRID –Volgens Sinterklaas, gedelegeerd bestuurder van Sinterklaas Ltd., treffen de draconische besparingsmaatregelen van de Spaanse premier Mariano Rajoy het bedrijfsleven op het Iberisch schiereiland recht in het hart. Als de Spaanse regering niet snel werkt maakt van nieuwe economische stimuli, komt de jaarlijkse snoep- en speelgoedronde van de goedheilig man op de helling te staan.
De multinational Sinterklaas Ltd. is een van de grootste koerierbedrijven ter wereld. Miljoenen brave kinderen in heel Europa zijn afhankelijk van de jaarlijkse geschenkenronde op 6 december met snoep- en speelgoed. Mocht het beursgenoteerde bedrijf over de kop gaan, zou dat dan ook een ramp betekenen voor een hele generatie kinderen. Toch is precies die focus op brave kinderen – nu eenmaal een minder kapitaalkrachtige doelgroep –een van de hoofdredenen dat het bedrijf nu over de kop dreigt te gaan.
“We hadden sowieso al bijzonder weinig marge”, geeft Sinterklaas toe. “Het zomaar, gratis en voor niets, uitdelen van dingen is een businessmodel dat zijn beste tijd heeft gehad. Zeker, het maakte van ons bedrijf een erg populaire wereldspeler in de logistieke sector, maar aan het einde van de keten rinkelde de kassa niet. Dat was houdbaar zolang relatiegeschenken fiscaal aftrekbaar waren, maar nu de regering-Rajoy met de grove borstel door de aftrekposten gaat, zijn we gezien.”
“In het huidige economische klimaat is louter vragen braaf te zijn aan onze klanten simpelweg niet genoeg”, vindt ook Piet Swarte, Financial Operations Executive bij Sinterklaas Ltd. en sinds jaar en dag de rechterhand van Sinterklaas. “Er zijn dus twee opties: of we maken de service betalend, of we schorten de jaarlijkse ronde op tot de economie weer aantrekt.”
Sociaal bloedbad
Analisten verwachten dat de Sint zijn ronde tot nader order zal opschorten. “Zodra we brave kinderen laten betalen voor hun speelgoed, verdwijnt hun incentive om braaf te zijn”, verwacht financieel journalist Paul d’Euro. “Ik hoop dat Rajoy daar eens goed bij stilstaat. Daarnaast zou de Sint op die manier ook meteen uit de markt worden geconcurreerd door andere service providers die wel gratis blijven uitdelen, zoals de Kerstman of Sint-Maarten. Hoe dan ook, in beide gevallen dreigt een sociaal bloedbad voor de 5.000 Afrikaanse immigranten die de Sint tewerkstelt. Ik hoop dat de Spaanse regering beseft dat austerity niet werkt om de economie weer aan te zwengelen.”