Automobilist niet rechts genoeg, vindt Weyts

BRUSSEL – Geen prioriteit voor de wegpolitie, maar wel een van de grootste ergernissen op de baan: middenvakrijders. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) komt nu met een campagne die de Vlaming opnieuw rechts moet leren rijden.

Ben Weyts: ‘Vlaming moet rijden waar hij hoort te rijden: rechts.’ (foto: Paul Van Welden – wikiportret.nl)

Nadat De Morgen in november nog het middenvakrijden uitgebreid hekelde, wil Weyts wil het ergerlijke en gevaarlijke middenvakrijden nu aanpakken. “Op zich is het eenvoudig”, vertelt de minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Vlaamse Rand, Toerisme en Dierenwelzijn. “De wet bepaalt dat iedereen in Vlaanderen zo rechts mogelijk moet rijden. Dat ligt ook in de lijn van de algemene grondstroom van onze regio. Als N-VA willen wij daarom onze beleidsverantwoordelijkheid opnemen en ervoor zorgen dat de Vlaming rijdt waar hij hoort te rijden: rechts.”

Toch is de maatregel van minister Weyts ook meteen weer aanleiding voor wat geruzie binnen het kibbelkabinet. CD&V-voorzitter Wouter Beke neemt het zelfs op voor de middenvakrijders. “Wij begrijpen de mensen die steeds het midden van de weg opzoeken. Je kan immers nooit voorspellen of de omstandigheden je dwingen wat naar links of naar rechts uit te wijken. Als een goede huisvader zit je in het midden altijd in een goeie en veilige positie. Zeker met een degelijke, stabiele gezinswagen. Hoe ergerlijk men dat links en rechts op de baan ook moge vinden.”

‘Stel pechstrook open’

De oppositie roerde zich echter eveneens na bekendmaking van de campagne.  “N-VA bewijst opnieuw niet ver genoeg te willen gaan”, vindt Vlaams Belang-voorzitter Tom Vangrieken. “Als men echt de ergernis van de mensen wil wegnemen, en het fileprobleem in dit land echt wil aanpakken, dan moet de pechstrook opengesteld worden. Zo creëren we overal een baanvak bij, en kan er nóg rechtser worden gereden dan nu al het geval is.”

LDD sluit zich hierbij aan. “Op de pechstrook kun je tenminste doorvlammen tegen 280 per uur zonder die vervelende andere weggebruikers altijd”, spreekt voorzitter Jean-Marie Dedecker uit ervaring.

‘Minder uitstoot, minder middenvakrijders’

Oppositiepartijen Groen en S.PA zijn blij met de campagne tegen het middenvakrijden, maar hekelen dat de Vlaming wordt aangemoedigd om rechts te gaan rijden. Steve D’Hulster (S.PA), Vlaams parlementslid en mobiliteitsexpert: “We weten allemaal dat je op de snelweg enkel links mag voorbijsteken. Met andere woorden, alleen door linkser te rijden creëren we sneller vooruitgang. Daarom lijkt het ons absurd dat deze regering nu de mensen naar rechts dwingt. In onze ogen leidt dat tot stilstand.”

Bij Groen klinkt het dan weer dat linkser rijden de problemen ook niet zal oplossen. “In Antwerpen gaat de N-VA vervuilende auto’s van de weg bannen, dus waarom kan dat dan niet op de snelwegen?”, vraagt Groen-voorzitter Meyrem Almaci zich luidop af. “Schaf gewoon alle rijders af, of ze nu links, rechts of op het middenvak rijden. Zo is er eindelijk meer ruimte voor bakfietsen en rolschaatsen.”

Dat pvda de automobilisten ook de uiterst linkse middenberm wil krijgen, ziet Almaci dan weer niet zitten. “Er is al zo weinig groen in Vlaanderen. Laat die paar struiken in het midden maar staan.”

10 reacties op "Automobilist niet rechts genoeg, vindt Weyts"

  1. Echte wegpiraten zijn het, die Johnny’s die links maar blijven doorvlammen alsof het allemaal niet opkan. Trouwens, te oordelen aan hun wagens zijn het allemaal sossen, vuil sossen eigenlijk…

    Beantwoorden.
    1. Daarom die oproep van Weyts natuurlijk: zolang die sossen niet uitgeroeid zijn, zal zijn partij niet rusten. En 1 op de 3 Vlamingen denkt daar duidelijk net zo over. Een democratie zijnde moest dat uitroeien dus eigenlijk al afgehandeld zijn. Nu ja, begin jaren 40 is dat in een groot voorbeeldland in het zeer nabije oosten ook niet van de ene dag op de andere gelukt.
      Het initiatief van Weyts is dus eigenlijk veel te braaf, zoals VB direct al in de mot had.
      En ik die dacht dat die linksrijders allemaal vertegenwoordigers waren met min of meer dikke firmawagens. Niet dus. Het zijn, zoals je stelt, vuil sossen met hier en daar een rotte groene tussen. Raus damit!

      Beantwoorden.
        1. Oei! Probleem met die “oplossing” is dat die linkerrijvakrijders TERUG links gaan rijden ná het volgen van de sorteerpijlen en dus zichzelf én de rechtsrijders uit tegengestelde richting van de weg maaien. Van mij mag het. Maar de oorspronkelijke doelstelling wordt daarmee door alle sossen en Groenen tezamen helemaal teniet gedaan. Links en rechts komen dan letterlijk tegenover mekaar te “staan”. De uitkomst blijft dan veel te onzeker, ook al is de kracht van verandering hier duidelijk aanwezig.
          Niet genoeg over nagedacht zoals over ALLE ingrepen door Vlaamse verkeersdeskundigen die liever hebben dat iedereen totaal stil staat.

          Beantwoorden.
          1. Het kabinet van Weyts bevestigt dat de Raad van Strate een probleem van ‘rechts’geldigheid zou kunnen herkennen in het wetsvoorstel. Vandaar dat ze snel een nieuwe oplossing bedacht hebben, waarmee ze de vermelde problematiek ‘links’ laten liggen. Dit nieuwe voorstel krijgt overigens de volle steun van het VB.

          2. Jamaar Ward, dat is toch niks nieuws onder de zon!? Zulke gaten vind je toch al overal in onze wegen zonder dat ze invloed hebben op het linksrijgedrag? Terug naar de tekentafel zou ik zeggen.
            Of zou mijn eerste idee (dat van dat uitroeien) uiteindelijk nog niet zo slecht zijn? Vooral omdat de meerderheid in Vlaanderen toch al als een (Vlaams) blok achter deze ultraliberale rechtse regeringen staat? Veel misbaar over de “verwijdering” van alles wat ook maar ruikt naar links zal er toch niet gemaakt worden, vermoed ik? En is toch ook goedkoper dan al die wegenwerken die in de recentste voorstellen de kop opstaken?
            Veel vraagtekens, maar ze waren in afslag in de Colruyt.
            ?????????? om op te geraken.

          3. Het toeval wil dat ik een aantal ‘rechts’geleerden in mijn kennissenkring heb, die de aanbieding van de Colruyt echt een link(s)e boel vinden. Kijk maar naar de aankondiging: “Twee kopen, drie betalen”.

  2. Nee dan die mannen die in het midden blijven plakken – dat staat symbool voor de huidige generatie ‘beslissers’ waarmee de vorige, huidige en volgende oorlog niet gewonnen gaat worden.

    Vanzelfsprekend mag u dat op de sossen steken, die houden de automobilisten dom en onbekwaam zoals wij allen weten.

    Beantwoorden.
  3. Dit is echt wel grappig. Op de snelweg moeten ‘linksen’ rechts houden en ‘rechtsen’ links. Van nature doen ze dat wel. Maar MIDDENSTROOKRIJDERS zijn te duchten. Ze willen zowel links als rechts een gat opvullen waardoor zowel links als rechts op zijn rem moet gaan staan. Daardoor krijg je accordeonfiles. Ook wel spookfiles genoemd. Als één zo’n oen plots voor iemand in rijdt, gaat heel de autostrade plat.

    NVA wil mensen die in de weg lopen gelijk dikzakken of allochtonen of al wat niet werkt tot het doodvalt eigenlijk ophangen. Helaas is dit een RECHTSSTAAT. Dat wil zeggen dat je moet oppassen met wat je doet.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter