Waalse moslims te lui om in Syrië te vechten

Eind januari telde ons land 451 Syriëstrijders. Dat blijkt uit cijfers van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Het erg lage percentage Waalse Syriëstrijders doet bij velen de wenkbrauwen fronsen. 
Te lui om te vechten? Amper 34 Waalse moslims trokken naar Syrië.

Volgens de cijfers bevinden zich in totaal 269 Belgische strijders in Syrië, zijn er 117 teruggekeerd en waren er 59 mislukte vertrekken. Vlaanderen en het Brussels Gewest zijn met 195 en 197 Syriëstrijders het ruimst vertegenwoordigd. Alleen de cijfers uit Wallonië liggen in verhouding bijzonder laag: 34 Waalse moslims vertrokken naar Syrië, waarvan er 14 – bijna de helft – alweer thuis zijn.

Voor de minister spreken de cijfers voor zichzelf. ‘Het is duidelijk dat de Waalse moslims te lui zijn om in hun land te gaan vechten tegen het regime van Assad of voor het Kalifaat,’ aldus Jambon. ‘Bovendien zit de helft al weer terug thuis in zijn zetel, terwijl dat bij de Vlaamse moslims maar 1 op 4 is. Eén drone-aanval en de Waalse moslims rennen voor hun leven, terwijl de eerlijke, hardwerkende Vlaamse moslimextremist ginder al het werk moet opknappen. Ik zeg het niet graag, maar dat is opnieuw heel typerend voor België.’

Brahim (24) uit Luik keerde in november vorig jaar terug uit Syrië. Hij ziet nog een andere reden. ‘Het is daar gevaarlijk jong! Overal bommen en kogels, quoi. En als je niet oppast, snijden uw medestrijders u zelf de strot af omdat je in hun ogen iets heel onreins hebt gedaan. Weet ik veel mec, ik kom uit België. Daar doen we zo’n dingen niet.’ Denkt hij eraan om nog terug te keren naar Syrië, of spoedig zijn eigen land te treffen met een bloedige aanslag? ‘Pfff, dat is veel te veel werk, jong. En ik moet eigenlijk mijn broer gaan helpen verhuizen. We zullen nog zien, morgen misschien.’

6 reacties op "Waalse moslims te lui om in Syrië te vechten"

  1. Dat is meteen de reden waarom Le Forem (de Waalse VDAB) start met nieuwe activatiecellen die dicht bij de werkloze staan, georganiseerd vanuit de plaatselijke parochiecentra. In een multiculturele samenleving is zo’n parochiecentrum meestal gewoon een moskee. De jonge werkloze krijgt daar een gespecialiseerde opleiding (ook wel “gordelen” genoemd, al is dat eigenlijk een inside joke). Daarbuiten is er ook plaats voor een algemenere vorming, waarin men voldoende aandacht besteedt aan het bijstellen van het wereldbeeld, zoals de cartesiaanse gedachte van “Ik denk, dus ik IS.”

    Beantwoorden.
  2. Ook alweer de fout van de sossen!
    De Waalse regering is zelf te lomp om Syriëstrijders op te trommelen. In Vlaanderen hebben we daar gelukkig geen last meer van: onze regering slaagt er wonderwel in om Syriëstrijders uit hun verdomhoekje te halen en naar ginder te sturen. Ook op dat vlak doen we het dus merkelijk beter dan de rest van Europa. Een pluim voor de Vlaamse aanpak! We worden er in de rest van Europa heel erg voor bewonderd.

    Beantwoorden.
  3. Het probleem met Abdelhamid Abaoud was dat hij altijd zo’n lachje had. Devoot, als de deken van Sint-Truiden destijds. Of als Carl De Schutter. Die lijkt ook altijd te lachen.

    De familie Van Noppen heeft zich nooit tegen een eventuele vrijlating verzet. Omdat ze ook nog altijd bang zijn van die lui. De VETMESTERS zelf lopen al jaren terug rond. Pak nou VETMESTER VERKEST? Loopt ook al lang weer rond.

    Mijn oom heeft tieten gekregen door die lui.

    Beantwoorden.
  4. Het was onvermijdelijk dat in Vlaanderen de moslims zouden lezen over de historische Vlaamse strijd. Naast het Duitse taalgebied binnen de federatie wordt het steeds harder nodig dat de moslim een eigen enclave toebedeeld krijgt in Franstalig gebied waar hij zich immers veel beter op zijn gemak voelt. Dat aangezien Frankrijk daar te gierig voor is en het de Vlaamse gebieden gebruikt om waar ze allemaal naar Engeland willen zijn bevolkingspolitiek voort te zetten. Nog maar kort geleden werd het standbeeld van De Gaulle in Calais door opstandelingen met een ISIS vlag omhangen. Dat kom je enkel tegen in Vlaams gebied, los ervan dat een oude variant van het Vlaams op school onderwezen mag worden alsof het een reeds lang vervlogen tijdperk betrof.

    Beantwoorden.
    1. Ondertussen zit Bontinck zich te beklagen in het gevang. “Dus je zat op 3 meter van jejoen?” Ja Jejoen was aardappelen aan het schillen voor Moauboe.

      Dik tegen mijn zin maar daarom niet even prompt mikten ze Dimitri in het prison.

      Beantwoorden.

Laat een reactie achter