SP.A wil ook galjoenen van de zeemacht langer in dienst houden

OOSTENDE – Zijn onze huidige galjoenen wel echt aan vervanging toe? Dit wordt door de legertop en door minister van Defensie Vandeput als vast gegeven geponeerd. Zij baseren zich hiervoor op het feit dat onze galjoenen oorspronkelijk waren ontwikkeld voor gebruik in de 16e en 17e eeuw. Daardoor hadden de schepen eigenlijk uit gebruik moeten worden genomen tussen 1723 en 1728. De oppositie trekt de urgentie van deze miljardeninvestering echter in twijfel, en vermoedt dat de legertop onder één hoedje speelt met de scheepsbouwer. ‘Onze galjoenen kunnen gerust nog 10 jaar mee,’ klinkt het bij SP.A.

Zijn onze huidige galjoenen wel echt aan vervanging toe?

Wetende dat de aankoopprocedure al enkele jaren in beslag neemt (sinds 1718, nvdr.), heeft de regering beslist dat er deze legislatuur zou beslist worden over de vervanging van de galjoenen door modernere schepen. De oppositie wil echter weten of bij de zeemacht, net als in het ondertussen beruchte F16-dossier bij de luchtmacht, andere opties wel onderzocht zijn. Volgens SP.A bestaat er immers een rapport van de VOC-scheepswerf dat de levensduur van onze galjoenen ruim die van de 17e eeuw zou overstijgen, mits men aan boord geen kaars laat vallen. ‘De legertop is bovendien al lang op de hoogte van deze informatie,’ klinkt het bij monde van SP.A-parlementslid Dirk Van der Maelen. ‘Maar het is duidelijk dat deze info het daglicht niet mag zien omdat ze de miljardenaankoop van nieuwe schepen in gevaar zou kunnen brengen. Minister van Defensie Vandeput heeft zelfs in het parlement meermaals beweerd dat dergelijke studies niet zouden bestaan.’

Ook bij Groen klinkt er felle kritiek. ‘Onze galjoenen varen nu op windkracht, wat alvast bijzonder ecologisch is,’ klinkt het bij voorzitter Wouter Van Besien. ‘Maar heeft de minister al gedacht aan de hoeveelheid bos dat er zal moeten gekapt worden wanneer er een nieuwe vloot schepen moet worden gebouwd?’ Bij defensie bekijkt men de zaak, en zegt men hierover te overleggen met minister Schauvliege.

De minister wijst erop dat de galjoenen gewoonweg niet meer van deze tijd zijn. De kiel van deze schepen werd al in 1579 gelegd, om de toen fel verouderde vloot van karvelen te vervangen. De galjoenen zouden niet meer aan de noden van moderne oorlogvoering beantwoorden en erg duur zijn in het onderhoud. Bovendien duurt het veel te lang om de plekken te bereiken waarheen de schepen op missie worden gezonden. Zo was er bij de operaties tegen de Somalische Piraten (Operation Ocean Shield, nvdr.) een oponthoud van enkele maanden omdat onze schepen door een ongunstige wind Kaap de Goede Hoop niet konden ronden. Toch houdt de oppositie voet bij stuk, en eist men dat de onderhandelingen met de huidige aankoopprocedure onmiddellijk wordt opgeschort. Mits een aantal veel goedkopere ingrepen, zoals het vervangen van de 12-ponder kanonnen door de modernere 18-ponders, zou de levensduur van de schepen volgens de oppositie immers al beduidend kunnen worden verlengd. ‘En ook de trebuchets van de landcomponent kunnen nog een tijdje mee,’ klinkt het bij SP.A.

11 reacties op "SP.A wil ook galjoenen van de zeemacht langer in dienst houden"

  1. Het wordt wel met de dag moeilijker ze in dienst te houden: tot nu toe werden de kanonslopen steevast gekuist met ’n tot een prop verfrommelde onderbroek van Fabiola zaliger. Maar zoals U allen weet wordt die voorraad alsmaar zeldzamer. Ze hebben ’n keer geprobeerd met een onderbroek van JL Dehaene, maar ze hebben dat kanon kunnen weggooien: bleek dat gans de loop was besmeurd met fritvet en eigendunk.

    Beantwoorden.
  2. Wat hebben die galjoenen nu te maken met de affaire van Liesbeth Homans en Tom Meeuws? Tot dusver was er altijd de wellevendheid om die galjoenen privé te houden wegens niet politiek relevant. Dus kunnen we het nu over het van de grond gaan van de zaak hebben? Hoe deed Meeuws het met Homans? Of was het Homans die het met Meeuws deed? Wie lag boven? Wie lag beneden? Hoeveel keer hebben ze precies voze dingen gedaan? En waar? Moest het op een galjoen zijn, dan wordt dat galjoen wel politiek relevant natuurlijk. Want dan is de vraag wie was slaaf en wie meester(es)? Of wie hanteerde de zweep? Niet onbelangrijk voor de politieke machtsverhoudingen. En wat komt Stormy Daniels ineens in dit verhaal doen? Wist het Schoon Verdiep hiervan? En wie kan er eens een verse rol aangeven, want het wc-papier is op? Vele vragen die onbeantwoord blijven en mij dwingen deze vragen te blijven stellen want het is duidelijk dat er aan die laatste affaire een reukje zit.

    Beantwoorden.
  3. Beste patiënt, jij bent het echte voorbeeld van het spreekwoord: 1 gek kan méér vragen stellen dan 1000 wetenschappers kunnen beantwoorden. Alle gekheid op ’n stokje: wat heeft in godsnaam nu een geknipte “de lijn”-factuur te maken met de onderbroek van Fabiola ? Nu gij weer.

    Beantwoorden.
  4. Jan, weet dat in dit universum alles met alles te maken heeft. Maitreya zou het veel beter kunnen verwoorden, maar het is zoiets in de trant van: Tussen alle dingen in de kosmos is een web van onzichtbaar garen gespannen waarin we gedachten vangen, in een cocon geduldig laten rijpen om ze uiteindelijk, ontpopt tot taal, als voedsel voor onze geesten nuttigen.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter