Integratierapport: West-Vlamingen spreken thuis amper Nederlands tegen hun kinderen

BRUSSEL – West-Vlaamse ouders spreken thuis amper Nederlands met hun kinderen. Dat blijkt uit een grootschalig bevolkingsonderzoek besteld door Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans (N-VA). 

De West-Vlaamse manier van leven, in gesloten gemeenschappen met sociale controle, is volgens de respondenten niet compatibel met de westerse manier van leven.

Amper 29 procent van de Roeselaarse Vlamingen spreekt af en toe Nederlands met zijn of haar kinderen. Begeef je je verder naar de periferie, dan worden de cijfers nog dramatischer. Voorbij Poperinge zakt dat percentage naar een dramatische 11  procent. Met andere woorden: de grote meerderheid van de West-Vlamingen in ons land spreekt thuis nooit Nederlands.

Zes op de tien West-Vlamingen spreken zelfs enkel de herkomsttaal met hun kinderen. Dat is ook zo bij de talrijke West-Vlamingen die een gezin stichten buiten West-Vlaanderen, bijvoorbeeld in Gent. Dat suggereert dat de integratie voor sommige doelgroepen mislukt is. “Integratie is tweerichtingsverkeer. Er worden kansen geboden, maar die moeten ook gegrepen worden. Het is goed dat de kinderen van West-Vlamingen een taalbad Nederlands krijgen in het onderwijs, maar ook de ouders moeten meestappen in dat verhaal. Integratie is tweerichtingsverkeer”, wijst minister van Inburgering Liesbeth Homans de West-Vlamingen terecht.

“Dan doen Turkse en Marokkaanse Vlamingen het een pak beter. Respectievelijk 60 en 67 procent van hen spreekt onder andere Nederlands met de kinderen thuis”, aldus nog Homans.

Inteelt

Uit het onderzoek blijkt ook dat de Vlaming behoorlijk racistisch is. Samenleven met West-Vlamingen is voor autochtone Belgen moeilijker dan voor andere Belgen met een migratie-achtergrond. Amper 18 procent van de autochtone Belgen vindt dat de open, westerse manier van leven goed samengaat met hoe West-Vlamingen leven, in gesloten kleine dorpjes waar iedereen elkaar kent, met een grote sociale controle tot gevolg.

Misschien mede als gevolg daarvan plooien West-Vlamingen zich vaker terug op hun geloof. 39 procent van de West-Vlamingen vindt dat hun katholieke geloof primeert op de Belgische wetten. Zo wordt de abortuswet er amper toegepast , wat het grote aantal tienerzwangerschappen en het vermoeden van inteelt in de wijde omtrek van Menen verklaart.

 

47 reacties op "Integratierapport: West-Vlamingen spreken thuis amper Nederlands tegen hun kinderen"

  1. Georges Grootjans · Bewerken

    Ik betwijfel of die West-Vlamingen de intentie hebben onze taal en cultuur te leren, het zijn uiteindelijk transmigranten die daar in de Westhoek hun kans afwachten om illegaal in England te geraken. Als den Duits of den Theo nog eens komt hoop ik dat ze deze keer daar achter Den Ijzer (bachten de kupe in hun taal en uitgesproken bach’n d’ kup’n ) wel grote opkuis houden.

    Beantwoorden.
          1. Georges Grootjans · Bewerken

            Indachtig de wijze woorden van Groucho Marx ‘I refuse to join any club that would have me as a member’, neem ik met pijn in het hart en de nieren (maar dat laatste komt door een niersteen) ontslag uit de zelfhulpgroep die ik zojuist opgericht heb. Maar ik heb u eerst nog wel rappekes ingeschreven, Dmitri.

      1. We waren of zijn de harste werkers van het land,wie waren de beste bakkers en beenhouwers, van alle grootsteden,van noord tot zuid,west tot oost,en wie werd er altijd eerst en tot het laatst bezet, eer je oordeelt leer je geschiedenis.

        Beantwoorden.
        1. Georges Grootjans · Bewerken

          Ik mag, gezien mijn werkpunt eigenlijk feitelijk niet meer reageren, maar ik denk dat de geschiedenis ons vooral leert dat die zogenaamde heldhaftige West-Vlaamse beenhouwers vooral geslepen commerçanten zijn. “Brugse stadsrekeningen tonen aan dat Jan Breydel op 8, 9 en 10 juli 1302 aanwezig was in Kortrijk, waar hij, zoals diverse andere beenhouwers, een paar varkens en wat varkensvlees aan de troepen leverde. Op basis hiervan nemen sommigen aan dat hij op 11 juli ook daadwerkelijk heeft meegevochten in de Guldensporenslag. Anderen betwijfelen dit ten zeerste.” (Wikipedia) Maar, ere wie ere toekomt, Jan Breydel is het voorbeeld geweest voor velen na hem. Herinner u beenhouwer -trop is te veel en te veel is trop- Paul Vanden Boeynants en meer recent Balthazar Boma, PDG van de Vleesindustrie BOMA nv, die hun saucissen ook aan het leger gesleten hebben. Hier losweg komen beweren dat ik mijn geschiedenis niet ken?

          Beantwoorden.
          1. Ik heb altijd gedacht dat Jan Breydel, rijk geworden worstendraaier, de geldschieter was van dat voetbalploegske dat ze ginds hebben. We moeten tolerant zijn voor de verkoop van wat cervela’s aan de uitgang, anders blijven die supporters toch op hun honger zitten… Die van 1302, dat waren dan toch steviger mannen dan zo’n Blue (smurfen?) Army.

  2. Het is zelfs nog dramatischer. Ik werk als missionaris in het verre Oostende en merk dagelijks de slechte invloed van de West-Vlamingen op de volgende generaties. Mijn kleindochter (eerste leerjaar) kwam met slechte punten voor haar dictee naar huis. Maar toen ik het met haar herhaalde, had ze alles juist. Bij analyse van haar foute dictee merkte ik woorden op als ” hut guis” waar haar leerboek het had over “het huis” . Haar reactie “ik heb het geschreven zoals de juf het uitgesproken heeft”

    Beantwoorden.
    1. Grappig dat sommige medebelgen nog steeds denken dat wij de ‘g’ en de ‘h’ omwisselen. Helaas heb ik nog nooit een west-vlaming guis horen zeggen. Dat zou dan eerder ‘uis’ of ‘us’ zijn in het algemeen beschaafd west-vlaams. Verder vind ik dat je alle cijfers op een rijtje hoort te zetten en in zijn context moet bekijken. (Voor we terugdraaien naar de guldensporenslag en alweer maar eens naast de kwestie aan het discussiëren zijn)

      Beantwoorden.
      1. Georges Grootjans · Bewerken

        Het is redelijk arrogant dat een telg uit de Lernout stamboom ons de les komt spellen over taalaangelegenheden. Ik moet, samen met vele anderen, nog enkele miljoenen van nonkel Jo, die destijds ook kwam vertellen hoe het allemaal moest met de taaltechnologie. Eerst en vooral wordt de typisch West-Vlaamse fout gemaakt om te spreken over de omwisseling van de ‘g’ en de ‘h’, terwijl het natuurlijk over de ‘h’ en de ‘g’ gaat. Verder wordt er geargumenteerd dat er voorbeelden bestaan waar die omwisseling niet zou vast te stellen zijn, terwijl de juiste toedracht is dat er voor deze gevallen zelfs een dubbele omwisseling toegepast werd. Om inderdaad alles in zijn context te bekijken: Feit is dat Apple in West-Vlaanderen geen Siri op de iPhone meelevert.

        Beantwoorden.
  3. Maar het is nog erger: zelfs hun godsdienst is beledigend voor ons christelijk erfgoed. Men spreekt daar openlijk over ‘de Geilihe Heest” ! Een lid van de eerbiedwaardige drievuldigheid als geil bestempelen???! Het lijkt de mogelijke aanwijzingen naar inteelt alleszins niet te ontkrachten.

    Beantwoorden.
  4. Het is wel omgekeerd, men wil zich voordoen als Vlaming maar de taal niet leren. Antwerpenaren, Brabanders ja zelfs Limburgers waaien met de Vlamske Leeuw, waarom niemand die het weet om ergens bij te horen vermoedelijk en om van onze welvaarende regio te profiteren. Maar die schijnvlaming weigeren hun te integreren en bvb de taal te leren.

    Beantwoorden.
  5. Stropke
    Ik heb een aantal jaren samengewerkt met westvlamingen en inderdaad , ze vormen een gesloten groep. Als niet westvlaming zijnde wordt je uitgesloten en staan ze zelfs vijandig tegenover je. Zelfs de jongere generatie zit al vol vooroordelen over bijvoorbeeld de Gentenaars . Zij worden het met de paplepel ingelepeld want ze kunnen het onmogelijk weten door eigen ervaring. We worden in Gent overspoeld door westvlamingen die hier komen studeren en daarna blijven plakken en híer een gezin stichten. Het zal hier dan toch nog zo slecht niet zijn hé .Om met een vrolijke noot te eindigen ; er lopen ook welopgevoede westvlamingen rond maar die vindt ge waarschijnlijk alleen in Gent terug .haha

    Beantwoorden.
  6. Stropke,

    En trouwens ,de samenwerking was in het buitenland . Het echte buitenland en niet in West Vlaanderen ! ( alhoewel ). Ik zou de Westvlamingen die in de Gentse regio of in Oost Vlaanderen komen werken bij mannier van spreken geen eten willen geven.. Albir, blijf maar in West Vlaanderen rondhangen , jij bent daar goed geïntegreerd aan uw taalgebruik te zien . Meehuilen met de wolven noemen ze dat . Dus niet voorbij het bordje begin van de beschaving rijden en dan zit je nog altijd goed .

    Beantwoorden.
  7. Ik vind Westvlaams ook een vies achterlijk taaltje. Waarschijnlijk zullen er toch wel enkele intelligente mensen tussenzitten. Waarom dan die achterlijkheid zo blijven tentoonspreiden? Als ik iets fout of lelijk uitspreek en ik word daarop gewezen, dan doe ik echt mijn best om dit te verbeteren.

    Beantwoorden.
  8. Het WVB ( West-Vlaams Belang ) gaat tegen deze grove belediging (van een minister van Antwerpse signatuur dan nog) klacht neerleggen. Nog een reden te meer om ons af te scheuren van de rest van Vlaanderen en de geldstromen van het rijke West-Vlaandren naar de rest van Vlaanderen een halt toe te roepen. West-Vlaanderen onafhankelijk nu!

    Beantwoorden.
  9. Er is de officiële taal en de informele taal. Wat er aan scheelt thuis is meestal even simpel als bij de websites die ik bezocht en commentarieerde, de kinderen mogen niks zeggen om het traditionele gezinsleven niet te verstoren.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter bij Luc Van der Ghylen Reactie annuleren