Unilever, de holding achter het voedselmerk Knorr, zal niet langer zigeunerkinderen verwerken in Zigeunersaus. “Het is 2020. De consument verlangt naar een vegan alternatief.”
Om publieke verontwaardiging te vermijden heeft Unilever preventief beslist om geen zigeunerkinderen meer te vermalen in hun befaamde Zigeunersaus. “Het is 2020, steeds meer mensen vinden het not done om vlees te eten. Het werd tijd om dit Duitse recept aan te passen. Trouwens, het is pas sinds de tweede wereldoorlog dat er in zigeunersaus effectief zigeuners werden verwerkt”, verklaart Knorr-woordvoerder Peppa Biggs. “Daarvoor heette deze saus gewoon ‘paprikasaus op Hongaarse wijze‘. Je zou dus kunnen stellen dat we een hiermee gewoon een historische vergissing rechtzetten.”
“We zijn daarmee trouwens niet de eerste. Milka is al jaren gestopt met het melken van Afrikaanse vrouwen en gebruikt nu koemelk voor negerinnentetten. En heeft u ooit de gepaneerde Eskimofilet gemist sinds de fishsticks van Kapitein Iglo voornamelijk uit kabeljauw bestaan?”
Toch zal het niet makkelijk zijn om een geschikte plantaardige zigeunervervanger te vinden, denkt Biggs. “Onze productontwikkelaars zijn volop planten aan het testen die net als zigeuners woekeren op arme grond. Brem, hulst, lijsterbes, noem maar op… maar daar zit helaas niet veel lekkers tussen.”
Voor de zigeunergemeenschappen komt de beslissing van Unilever als een donderslag bij heldere hemel. “Dit is een economische ramp. De enige grondstof waarover wij overvloedig beschikken, zijn kinderen”, reageert Remy Fasolasido, woordvoerder van de Belgische Sinti-gemeenschap. “Door af en toe een speenkindje te verkopen aan Knorr konden wij het hoofd nog enigszins boven water houden, ik vraag me af hoe we nu de eindjes aan elkaar gaan moeten knopen. De bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar wij hebben hier echt niet om gevraagd.”
‘100 % zigeuner’
Frituursnackproducent Mora, een ander merk van de holding Unilever, laat intussen weten dat zigeuners hun kinderen nog altijd naar de fabriek in Maastricht mogen brengen. “Sinds de publieke verontwaardiging over het feit dat er paardenvlees in onze producten zit, bestaan onze zigeunersticks uit 100 procent zigeuner”, lacht woordvoerder Cora van Mora. “En dat zal zeker nog zo zijn tot de marketeers bij Unilever beslist hebben dat de persbelangstelling rond de naamswijziging van Zigeunersaus voldoende geluwd is om een ander merk in het uitstalraam te zetten.”
Geen commentaar.