HOLLYWOOD, LOS ANGELES – De Amerikaanse filmmaatschappij Universal Studios heeft plannen om een 3D-versie uit te brengen van Schindler’s List, de succesfilm van Steven Spielberg uit 1993. Met de remake, die vanaf dit najaar zal worden gepromoot als luchtige gezinsfilm, wil Universal eindelijk af van de erg negatieve amusementswaarde van de Holocaust.
John Burbank, woordvoerder van Universal, licht het nieuwe kleedje van Schindler’s List toe:
BURBANK: “De eerste versie was met zeven Oscars natuurlijk vrij goed, maar het kan altijd beter. Zo heeft marktonderzoek ons duidelijk aangetoond dat vele mensen indertijd toch met een wat wrang gevoel de cinemazaal hebben verlaten, en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. Wij van Universal vinden dat je als filmstudio de morele plicht hebt om je klanten een goed gevoel te bezorgen, zelfs al gaat je film over een drama met miljoenen slachtoffers die vreselijk hebben afgezien. Bij Universal moet het hele gezin een warme, gezellige avond kunnen beleven; het zijn immers dat soort tevreden kijkers die blijven terugkomen. In dat opzicht zijn de schellen ons van de ogen gevallen toen jullie ‘Studio Hundred‘ onlangs de 3D-musical van K3 aankondigde.”
Burbank legt vervolgens uit hoe door toevoeging van het 3D-element de amusementsfactor van Schindler’s List aanzienlijk zal kunnen worden opgekrikt:
BURBANK: “Kijken we bijvoorbeeld naar onze toenmalige acteurs in Auschwitz-Birkenau. Iedereen heeft het tegenwoordig over die Schoenaerts die 30 kilo is moeten bijkomen voor Rundskop, maar men vergeet te gemakkelijk dat er bij onze ploeg indertijd 30 kilo vanàf moest! Bij zes miljoen acteurs, kan je rekenen? Een concentratiekamp, weet jij wel wat dat is, met die ondervoeding en alles?! Toch heeft het opvoeren van een erg vermagerde cast enigszins in ons nadeel gespeeld, want vele bioscoopbezoekers hebben gedegoûteerd de zaal verlaten. Niemand ziet graag flat characters op het scherm, en wie weet heeft dat onbehagen ons ook een achtste of negende Oscar gekost. Die fout gaan we nu kunnen herstellen, want met de nieuwe 3D-opstelling zullen onze onfortuinlijke kampacteurs op slag veel meer body en diepgang krijgen. Dat neemt een pak plaatsvervangende ongemakkelijkheid weg bij ons doelpubliek van jonge, dolgelukkige gezinnetjes die ‘oorlog’ enkel kennen uit de boekjes. Universal hoopt dan ook van harte dat het talrijk opgedaagde publiek een hartverwarmend traantje zal wegpinken vanachter de 3D-bril, die we voor slechts 6 dollar extra aan de film zullen toevoegen. ”