NMBS: ‘Kies in 2015 voor Rail Pass in plaats van abonnement’

BRUSSEL – De NMBS raadt pendelaars aan om in 2015 voor een Rail Pass te kiezen. Dat zou, gezien het voorspelde hoge aantal stakingsdagen, een pak voordeliger uitkomen dan een abonnement.

In 2015 rijden de treinen wellicht minder dan tien keer uit  (Foto: Volkov Vitaly)
In 2015 rijden de treinen wellicht minder dan tien keer uit
(Foto: Volkov Vitaly)

Woordvoerder Bart Crols: “Een Rail Pass is een jaar lang geldig. Er staan tien ritten op, je kunt er dus vijf dagen mee pendelen. Voor een jaarabonnement tussen bijvoorbeeld Gent en Brussel betaal je een kleine 1.500 euro meer. En je kunt er door de stakingsaanzegging van onbepaalde duur wellicht ook maar vijf dagen mee pendelen in 2015.”

Als de treinen onverwachts toch meer dan vijf dagen rijden, koop je gewoon een nieuwe Rail Pass. Dat komt hoe dan ook nog steeds neer op een aanzienlijke besparing volgens Crols. “Je moet al 20 Rail Passes vullen om aan de prijs van een jaarabonnement te komen, en laat ons eerlijk zijn: 100 dagen pendelen met de trein in 2015: that ain’t gonna happen.

Tweedehands personenwagen

De Gentenaar uit Crols’ voorbeeld die voor een Rail Pass kiest, bespaart dus een slordige 1500 euro. “Met dat geld kan hij een kleine, tweedehands personenwagen kopen”, suggereert de NMBS-woordvoerder. “Daarmee kan hij zijn woonwerkverbinding wél garanderen.”

“Bovendien is de Rail Pass geldig in heel België”, voegt Crols daar nog aan toe. “Als de treinen  – je weet maar nooit – volgend jaar maar vier werkdagen uitrijden, dan kun je met de twee ritten die je overhoudt nog een leuke weekenduitstap maken, naar de kust, bijvoorbeeld, of de Ardennen.”

 

10 reacties op "NMBS: ‘Kies in 2015 voor Rail Pass in plaats van abonnement’"

  1. De Vlaamse regering wil de mobiliteit van de gemiddelde pendelaar verbeteren heeft een nieuw decreet uitgevaardigd. Wie volgend jaar zijn treinabonnement niet vernieuwt krijgt gedurende één jaar een gratis auto ter beschikking. Met tankkaart natuurlijk :).

    Beantwoorden.
    1. die dagen zijn :
      De Gentse feesten
      Rock & Classic Werchter
      Tomorrowland
      01/01/2015 & 25/15/2015
      de 5e dag wordt voorbehouden voor eventuele speciale evenementen waar er ook extra treinen worden ingepland.

      omdat veel van deze “dagen” in het weekend vallen schiet er voor de modale pendelaar maar 5 effectieve dagen over waarop hij kan pendelen.

      Beantwoorden.
  2. Het probleem is dat als één trein stilvalt de anderen ook gaan stilvallen. Uit veiligheidsoverwegingen. En dat ze er dan niet meer aan uit kunnen.

    Sommige treinen willen ze dan rapper laten tijden met overjaarse bestuurders.

    Pak nu Farid Le Fou. Straks rijdt die gewoon met een trein rond. Want in geen enkel gevang willen ze hem niet meer hebben.

    Maar misschien meent hij het wel goed?

    Beantwoorden.
    1. Ze zouden zo’n trein die opeens stilvalt moeten verplichten om meteen op de pechstrook te gaan staan, zodat de aankomende Farid Le Fou lekker kan doorvlammen. Alhoewel… als die kerel het écht goed meent, betekent dit dat hij opnieuw geïntegreerd is in onze maatschappij en dus wellicht in staking gaat. Begrijpelijk: die mens moet aan zijn pensioen denken hé!

      Beantwoorden.
  3. Vanaf 14 december is er voor iedereen die niet in Brussel, Gent of Antwerpen woont een nieuwe NMBS-service beschikbaar.
    De Godot Express brengt u klokvast tot in een station naar keuze. U moet er wel even op wachten, maar ‘t loont de moeite! Download nu al de APP.

    Beantwoorden.
  4. As mentioned above, A new gario is a pretty easy and
    no cost browser primarily based recreation (best used in Chrome) that can be
    found with the sport was developed by a client on Water vapor named M28 in addition to
    released some time to start with of Could.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter