Lezers De Raaskalderij spelen spel mee in grootschalig satirisch meta-event

Honderden trouwe lezers van satirische nieuwssite De Raaskalderij hebben vandaag een bijdrage geleverd aan een interactief satirisch meta-event.

Fluffie, één van de uiterst intelligente lezers van De Raaskalderij.
Fluffie, één van de uiterst intelligente lezers van De Raaskalderij.

De Raaskalderij plaatste deze voormiddag een nepartikel met de titel ‘Sinksenfoor is belediging voor moslims.’ Daarin werd gesteld dat Movement X, de organisatie van Dyab Abou Jahjah, aanstoot neemt aan de christelijke origine van de ‘Sinksenfoor’ en ervoor pleit om de naam te veranderen in het neutralere ‘Lentefoor.’

Vrijwel onmiddellijk had het lezerschap van De Raaskalderij, stuk voor stuk intelligente mensen met een onfeilbaar vermogen om satirische nepartikels te onderscheiden van objectieve journalistiek, begrepen dat het hier om satire ging. De lezers besloten daarna het spel mee te spelen en postten massaal reacties op sociale media en de commentaarsectie van De Raaskalderij. Daarbij deden zij alsof zij er een eerder rechtsconservatieve visie op de samenleving op nahielden. Velen experimenteerden ook met een racistisch discours en bedienden zich meesterlijk van taalfouten en een willekeurige distributie van leestekens en hoofdletters.

Bij deze satirische publieksdeelname gingen sommige zelfs zover dat zij persiflages van beledigingen uitten aan het adres van Dyab Abou Jahjah. Die reageerde goedlachs op Twitter: “Een satirische website maakt deze grap en de doodsbedreigingen beginnen binnen te lopen! Thx really!”

De Raaskalderij wenst alle deelnemers en respondenten voor hun bijdrages te bedanken en hoopt ook in de toekomst op hun vakkundige medewerking te kunnen rekenen.

9 reacties op "Lezers De Raaskalderij spelen spel mee in grootschalig satirisch meta-event"

  1. Dit artikel heeft net mijn dag gemaakt. Blijf vooral verder schrijven, het talent en fijnzinnigheid ontbreekt jullie alvast niet. Ik ga me nog snel even boos maken op dit artikel ergens op facebook, de popcorn is net klaar.

    Beantwoorden.
  2. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha…enz…
    Echt geslaagd, mannen. De Fluf heeft ook zijn best gedaan.
    Ik heet trouwens in het echt Abdel, en ik ben (en draag) wel degelijk rechts!

    Beantwoorden.
  3. Zeg gasten, als jullie honderden bijdragen / reacties op dat artikel wensen, dan gaat dat wel nachtwerk worden hé. Moeten jullie morgen misschien niet werken? Of zijn jullie gewoon allochtone doppers die op een geraffineerde wijze ons maatschappelijk weefsel trachten te ontwrichten?

    Beantwoorden.
  4. En ik die me altijd zwaar gepikeerd voel als er bij zo’n artikels kwezels opduiken die vinden dat ze de goegemeente er moeten op wijzen dat het allemaal maar om te lachen is. Alleen om te bewijzen dat zij wél de intelligentie zelf in zich dragen. Maar eigenlijk alleen maar denken dat de nul-meridiaan door hun g*t loopt. Nu doen jullie het zelf!
    Weliswaar niet bij het artikel zelf, wél in dít fijne stukje, maar toch als “toegeving” aan de vreselijke bangmakerij van de nazistische ondertoon van veel van die gemeende commentaren. Ik voel me daar weer in de jaren dertig en veertig van vorige eeuw. Toch knap dat jullie dat met een vingerknip uit de pen van onze Vlaamsche medemenschen kunnen krijgen. Het legt “onze” ziel bloot. Vooral verder doen! You make my day!

    Beantwoorden.
  5. VERHAAL ACHTER HET VERHAAL (@DeRaaskalderij)
    .
    Ik heb een theorie. Misschien zit ik er helemaal langs, maar toch…
    .
    De laatste tijd verschijnen er redelijk wat reclameboodschappen op De Raaskalderij. Dat mag, want per slot van rekening moeten we allemaal onze boterham verdienen. Dat dit bij de één oud vervallen brood is en bij de ander kaviaar en champagne hoef ik jullie, heren van de linkse intelligentsia, niet te vertellen.
    .
    Wanneer is reclame interessant voor (de individuen achter) het medium dat publiceert? ALTIJD, want het zijn centen die komen binnengerold! Wanneer is reclame interessant voor de adverteerder? Alleen indien de boodschap een ruim (doel)publiek bereikt!
    .
    Hmmm…., dus als de uitgever veel mensen bereikt gaan zijn inkomsten beduidend de hoogte in. En hoe bewijs je zoiets? Door artikels te publiceren waar opeens waanzinnig veel volk op gaat reageren, zoals dat van de Sinksenfoor bijvoorbeeld.
    .
    SUCCESFORMULE: schrijf een artikel en organiseer een dagje nablijven op de redactie waarop de redactieleden de ene na de andere reactie posten. Zo bewijs je je marktwaarde en deze staat natuurlijk garantie voor de bijhorende reclame-inkomsten. Uitgaven: enkele flessen Jack Daniëls en een paar pizza’s. Inkomsten: enkele duizenden euro’s die net zo goed naar Nepal of Kom Op Tegen Kanker hadden kunnen gaan!
    .
    Troost (voor een goed geweten): Ook de Nepalezen en de ongelukkigen met kanker zijn blij dat ze nog eens goed hebben kunnen lachen met een leuk artikel van De Raaskalderij. Laat dus de kurken maar ploffen, heren!

    Beantwoorden.
    1. Wardje, je zit er inderdaad helemaal “langs”. Dus had je je exposee voor jezelf kunnen houden.
      Aan de reacties in het betrokken artikel te zien loopt het meta-event nog steeds trouwens.

      Beantwoorden.

Laat een reactie achter