Studio100 werkt aan musical over Syrische oorlog

SCHELLE – Studio100 pakt in 2020 uit met een totaalspektakel over het Syrische conflict. De musical vormt de apotheose van een entertainend drieluik over menselijk leed en zware ontbering. ‘Hopelijk is de oorlog in Syrië op dat moment nog altijd bezig.’

– door Juanita Incognita –  

Hoofdrolspeler Jelle Cleymans begint naar eigen zeggen al te sparen voor een baard in 2020.

Syrië, de spektakelmusical!® wordt de opvolger van ’40-’45, de spektakelmusical!’®, die dit najaar in première gaat. De show vormt het slot van een entertainend drieluik over oorlog dat Studio100 in 2014 op de rails zette met ’14-’18, de spektakelmusical!®. Daarvoor spaart het productiehuis kosten noch moeite. Syrië, de spektakelmusical!® wordt de duurste productie ooit en is volgens producer Hans Bourlon ‘een magnum opus’. “In het genre van het lichte, kindvriendelijke amusement over zwaar geweld waarop Studio100 intussen een patent heeft, is dit het beste wat we ooit gemaakt hebben”, aldus de studiobons.

Net als bij ’14-’18 zit het publiek op een bewegende tribune, maar tijdens ‘Syrië, de spektakel-musical!®’ worden ook geuren verspreid, zoals die van een gifaanval. Daarvoor werkt Studio100 samen met Tessenderlo Chemie. Volgens Bourlon is dat nodig om de hedendaagse consument geboeid te houden. Die betaalt immers voor “een appèl op al de zintuigen. Beleving, ervaring, dat zijn sleutelwoorden, daar kunnen we niet omheen. Het verhaal moet dicht op de huid. Mensen willen het drama en de heroïek van de oorlog voelen, zonder hem zelf mee te maken natuurlijk.” (lacht)

Nieuw is wel dat Studio100 met Syrië de spektakel-musical!® kiest voor een oorlog die nog volop woedt. “Klopt, we hadden ook voor Rwanda, de spektakelmusical!® kunnen kiezen, of voor Srebrenica, de spektakelmusical!®, maar het conflict in Syrië domineert al jaren het nieuws. Elke Vlaming kent die oorlog, de ‘Syrische vluchteling’ is een begrip geworden dat niemand onberoerd laat, van de auteurs van het scheldproza op hln.be tot de activisten die het voor hen opnemen. Het laat ons toe het spektakel voluit op links én op rechts in de markt te zetten.”

Dat niemand weet hoé de oorlog precies zal eindigen, is volgens Bourlon een meerwaarde. “Ons creatief team kan nu zélf invullen wie zal winnen. Duimen dus dat de oorlog niet voor onze première beëindigd wordt.”

James Cooke

Op een druk bijgewoonde persvoorstelling werd vandaag de sterrencast van Syrië, de spektakel-musical!® voorgesteld. Jelle Cleymans kruipt in de huid van Bashar al-Assad, de gemene president van Syrië. Hij is alvast beginnen sparen voor een baard. Gert Verhulst speelt een belangrijke bijrol als Vladimir Poetin.

Studio100 laat ook zijn hart zien door 100 échte Syrische  vluchtelingen mee te laten figureren in de musical. “We bieden hen een unieke kans om hun oorlogstrauma’s te herbeleven in een realistisch decor”, meldt Bourlon trots.

De muziek wordt gecomponeerd door niemand minder dan Miguel Wiels. “Die slaagt er als geen ander in om moeilijke thema’s als moord en verkrachting licht verteerbaar te verwerken in een vrolijk wijsje met majeurakkoorden”, meldt de persmap.

Als toegift zal publiekslieveling James Cooke op het einde van elke voorstelling onthoofd worden door twee IS-beulen (vertolkt door Jonas Van geel en Jan Schepens). “Mijn kop eraf als daar niemand op afkomt. Zelfs de meest rabiate hater heeft er geld voor over om James tot een bloederige pulp herleid te zien”, hoopt Bourlon.

3 reacties op "Studio100 werkt aan musical over Syrische oorlog"

  1. Een allround experience. Speciale opvoeringen in de entourage van de Belgische kust, centrum van de cultuur van romantiek zo specifiek voor de Belg die op de rand van de beschaving altijd tussen twee werelden in stond. De bezoekers krijgen een gratis iPhone. Tenminste een klein aantal dat heeft gereserveerd.

    Beantwoorden.
  2. Errata:
    1) Bashar al-Assad heeft helemaal geen baard, en zelfs zijn meest getrouwe intimi kunnen niet voorspellen of hij tegen 2020 er wel eentje zou willen kweken.
    2) De deal met Tessenderlo Chemie voor de verspreiding van gifgassen is afgesprongen. Studio100 rekent voortaan op de spontane interactie met het publiek waarbij massaal schadelijke gassen gaan vrijkomen, die qua efficiëntie het verouderde mosterdgas vér zullen overtreffen.
    3) Dit werk wordt zeker niet het beste in het genre van “het lichte, kindvriendelijke amusement over zwaar geweld” van Studio100. Dat was namelijk het hele K3-circus, met werknemers die nu allemaal met een #MeToo-sticker op hun achterste rondlopen.

    Beantwoorden.

Laat een reactie achter